Слайд 1 Утилизаря
техноложиилор
компютеризате ын
прочесул де предаре –
ынвэцаре а
лимбий ши литературий молдовенешть ын шкоала ку лимба де студиу русэ
Слайд 2Дезволтаря сочиетэций де астэзь диктязэ нечеситатя де а утилиза ноиле техноложий
компютеризате ын тоате сфереле веций. Се штие кэ ла ора актуалэ се читеште дин че ын че май пуцин. Кондицииле каре ау детерминат ындепэртаря тинерилор де лектурэ сынт куноскуте тутурор. Трэим ынтр-ун секол ал витезей, деч акчесул ла интернет ши ла информаций есте ла ындемынэ орькуй. E мулт май утил сэ дай ун клик ши сэ обций информацииле нечесаре ын локул уней лектурь кронофаже.
Слайд 3Фолосиря калкулаторулуй ла лекцииле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ спореште семнификатив
активизаря прочесулуй де добындире а куноштинцелор ши дезволтаря абилитэцилор, ажутэ ла индивидуализаря ынвэцэрий, организаря мунчий индепенденте де елевь, елевул ышь ымбогэцеште куноштинцеле ши дезволтэ спиритул критик.
Слайд 4Челе май фрегвенте елементе утилизате а техноложиилор компютеризате ын прочесул дидактик:
Мануале
ши гидурь електрониче демонстрате ку ажуторул калкулаторулуй,
Проектор мултимедиа,
Таблэ интерактивэ,
Енчиклопедий електрониче ши кэрць де реферинцэ,
Програме де тестаре,
Ресурсе едукационале а интернетулуй,
DVD- урь ши CD- урь ку имажинь ши илустраций,
Видео ши техникэ аудио,
Хэрць ши атласе интерактиве,
Конферинце ши конкурсурь интерактиве,
Материале пентру ынвэцэмынтул ла дистанцэ,
Лукрэрь ши проекте де черчетаре штиинцифиче,
Ынвэцаре ла дистанцэ.
Слайд 5Аш дори сэ не оприм ла челе май дес утилизате
техноложий
компютеризате ла лекций:
Презентаря ын Power Point
Ынаинте де а прегэти о презентаре, требуе стабилит ынтый скопул, рэспунзынд ла ынтребэрь прекум: «Че врем сэ презентэм?», «Ку че скоп презентэм?», «Куй презентэм?», «Каре есте дурата презентэрий?»
Презентаря требуе сэ фие акчесибилэ, сэ ну пликтисяскэ, сэ се ынкадрезе ын 10 – 15 минуте.
Слайд 6 Ореле де литературэ – сынт оре де артэ,
унде сынт импортанте ши музика ши пиктура. Тоате ачестя, кред еу, пот офери техноложииле компютеризате ши посибилитэциле мултимедия каре вэ пермит сэ ведець лумя ку окий артиштилор, сэ аузь речитаря оперелор де артишть, прозэ ши музикэ класикэ. Ын ачест лукру професорулуй ый ва ажута арэтаря презентэрилор але веций ши оперей скрииторулуй, аскултаря оперелор музикале, визионаря филмелор. Тот аич путем инклуде ши визионаря унор филме екранизате дупэ опереле марилор скрииторь.
Слайд 7Реализаря унуй портофолиу ла литературэ утилизынд ресурсе електрониче
Елевий
вор фи капабиль сэ утилизезе ресурселе техноложиилор компютеризате ын ведеря документэрий пентру а реализа портофолиул.
Професорул пропуне о темэ; екзистэ посибилитатя ка ши елевий сэ винэ ку пропунерь. Май ынаинте де а-шь алеже тема есте бине ка елевул сэ кауте пе Интернет информаций ын легэтурэ ку чея че ыл интересязэ. Дакэ богэция ши диверситатя информациилор ыл сатисфак, поате трече ла урмэтоаря етапэ, документаря. Портофолиул поате концине: фотографий, поеме, дате биографиче, читате, конклузий, библиографие. Професорул рекомандэ кытева сите-урь ын каре елевий вор гэси информаций (реаминтим аич кэ елевий ау посибилитатя, пентру о документаре систематикэ, сэ имбине ресурселе виртуале ку ресурсе традиционале прекум кэрць, мануале)
Слайд 8Фолосиря ла лекцииле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ а илустрациилор, десенелор,
кросвордурь фаче лекция май интересантэ ши креште активитатя креатоаре а елевилор
Слайд 15
Предаря коректэ методик а материалулуй ку ажуторул калкулаторулуй контрибуе ла
дезволтаря ку сукчес а компетенцелор персонале але елевулуй ла студиеря темей. Елевий ку о маре плэчере се окупэ ла лекций, репетэ кувинтеле, кынтэ кынтече, екзекутэ екзерчицииле.
Фолосиря техноложиилор компютеризате не ажутэ сэ фачем лекция май вие, интересантэ ши меморабилэ.
Ынтр-ун виитор апропият, техноложииле компютеризате вор фи презентате претутиндень ын шкоалэ ши ын сочиетате.