Слайд 1I. Пуктэм ужпумъёс:
1. Обращениен тодматон, обращениосты предложениысь но текстысь шонер
шедьтыны быгатон, подлежащейлэсь висъяны быгатон, запятой пуктылыны быгатэмзэс эскероно;
2. Кыл волятон но радъян бордын ужано;
3. Удмурт кыллы гажан мылкыд пычатоно.
Слайд 2Уроклэн мынэмез.
Дышетись.
-Зечбуресь, пиналъёс! Пукселэ, нылъёс! Пукселэ, пиос! Кыче тиляд мылкыдды? Учке
чош пукись эшты шоры. Пальпотэ ог-огдылы.
Пиналъёс, усьтэлэ тетрадьдэс но гожтэлэ числоез.
Асьмеос туннэ азьланьтоме «Синтаксис но пунктуация» разделъя темаез.
Урокмес кутском шонер гожъяськыны быгатэмдэс эскерон бордысен.
Слайд 3Тест «Орфографической разминка».
I. Кудаз чуре вань кылъёсы огадь буква пуктоно?
1.
пуш…ыны, са…яны, ва…ёс, у…ин
2. лус…исько, пус…ё, пуже…ёс, быр…исько
3. ла…ыны, ва…исько,вы…исько,быр…ён
4. пуш…йыны, пуш…ёз, кеч…ёс, вуш…исько
Слайд 4II. Кыче чурын вань кылъёсын ъ пус кельтэмын?
1. мар…я, быр…ён, пуже…ёс
2.кеч…ёс,
эм…юм, п…еса
3.сем…я, ва…ёс, пыч…ёс
4.зуч..ёс. пыд…юмыл, кеч…ёс
Слайд 5IV. Кыче чурын вань кылъёсы а буква гожтоно?
1.шара…ны, куно…ны, льомпу…мы
2.ку…ны, посьву…ны,
кожы…ны
3.ви…ны, во…ны,йо…д,ку…мы
4.е…д,гы…ны, ю…ны,ву…ды
Слайд 6V. Кыче чурын вань кылъёсы э буква гожтоно?
1. азв…сь, к…зьыт, д…рем
2.
пер…сь, сут…р, лудк…ч
3. минд…р, д…рем, суз..р
4. м…ми, в…рос, пал..зь
Слайд 7Терминологической диктант.
1. Предложениын одиг юанлы верась но одиг кылэз валэктись
членъёс.
2. Главной членъёсын гинэ верам предложение.
3. Главной но второстепенной членъёсын верам предложение.
4. Маке сярысь ивортыса яке валэктыса верам предложение.
5. Предложенилэн главной членэз, кудиз кин? но ма? юанлы вера, возьматэмын луэ ниман падежын существительноен яке местоимениен.
6. Кин яке маке шоры вазиськыку, сое нимаса верам.
Слайд 9Урокын дышетон ужпумез пуктон
-тодомы ма со обращение;
-дышетскомы предложениысь шонер шедьтыны;
-обращениез
подлещащейлэсь висъяны;
-гожъяськыку запятоен шонер висъяны.
Слайд 10Обращение
Кин ке яке маке шоры вазиськыку, сое нимаса верам кыл
предложенилэн членэз
уг луы
Возьматэмын луэ ниман падежын сылись существительноен
Висъяське запятоен яке кеськон пусэн
Сылыны быгатэ предложенилэн азяз, шораз, пумаз
Местоимение обращение уг луы
Слайд 111.Малы, учы, тон чирдиськод, сюлэмме вырзытиськод?
[…, О… ]
2.Кытчы ветлид
тон, кечпие?
[….,О?]
3.Султэ,вырзе ти, эшъёсы, сайкатылэ калыкез.
[…. ,О,…. ]
4. Вай, ошмесэ, я вай юо мон тынэсьтыд юзмыт вудэ.
[…. ,О, …. ]
5. Мусо эше, мон витисько тынэсьтыд ивордэ.
[О,… ]
6. Самовардэ пукты али,ой,уроме.
[… ,О ]
Слайд 12Сюрес дурын.
Сюрес дурын
Баблес кызьпу.
Атай сое
Тон эн кора.
Чуж зег
полын
Лызсяськаос
Апай сое
Тон эн ишка.
Шуръёс дурысь
Возь вылъёсысь,
Агай турын
Тон эн турна.
Гурезь улын
Чылкыт ошмес.
Анай вузэ
Тон эн пожа.
Слайд 137.Тест (Командаен ужало).
I.Шедьтоно обращениен предложениосты.
1. Милемыз историен Павел Андронович дышетэ.
2.Ти табере
шутэтске ини Фаина Ивановна нуназезэ мон татын луо.
3. Кырза, я кырза шулдыр тюрагай выль, чебер гуръёстэ мыным вай.
4. Байгурезь йылысен учкисько тон шоры.
5. Илья Кими жогак дисяськиз но фермае дыртиз.
6.Чебересь сяськаос ти понна пазьгисько кылбуръёс.
II. Кыче схемалы тупало сётэм предложениос?
Эшъёс, чыдонтэм вакытэ улиськом, ужаськом, дышетскиськом асьмеос.
Адями киыныз гинэ уг ужа, Тимофей Прохорович.
Тонэн чош, щаере, лек сильтол пумитэ дуннеысь вань калык жутиськоз.
[… ,О, …].
[О, … ].
[… ,О,].
Слайд 14Гуртэ уж. Пиналъёс, кыче праздникмы асьмелэн матэктэ? Шонер.
Гуртэ уж но
со праздниклы сиземын луоз.
1. Обращениен 5 предложение гожтыса лыктоно.
2. 5 предложение гожтоно художественной литератураысь.
Слайд 159.Уроклы йылпумъян.
Кыче ужпум туннэ пуктимы?
Быдэстимы-а сое асьмеос?
Кельшиз-а асьтэлы
ужамды?
Асьтэлы кыче оценка пуктоды?