Слайд 1
Методе ши прочедее ын кадрул лекцией де лимбэ ши литературэ
молдовеняскэ ын челе трей фазе але системулуй актив
Цибух Вероника Григорьевна
Ынвэцэтоаре де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ
Град дидактик I
2016
«Шкоала медие де културэ женералэ №11»
Слайд 2
Cистемул актив есте о кондицие индиспенсабилэ пентру креаря уней социетэць
демократиче ши формаря уней персоналитэць либере ши креатоаре. Ынтрукыт актул едукационал депинде де персоналитатя професорулуй, валорынд атыта кыт валорязэ ел ынсушь, путем траже конклузия кэ, де фапт, кадрул дидактик есте персоана каре требуе сэ децинэ концинутуриле ши методика предэрий дисчиплиней пе каре о професязэ.
Слайд 3Ел требуе сэ куноаскэ принчипийле ынвэцэмынтулуй модерн, методоложия лукрулуй ын екипэ,
методеле де евалуаре, модалитэциле де интеграре а системулуй едукационал ын комунитате, адикэ сэ поседе:
• кунштинце (компоненца когнитив-информационалэ);
• капачитэць (компоненца аптитудионал- формативэ);
• атитудинь (компоненца атитудионал –формативэ), каре, ын ултима инстанцэ, кондук ла формаря унор компетенце де диферит град де женералитате ши каре рэспунд неапэрат атыт черинцелор проприй де дезволтаре але елевилор.
Слайд 4- актуализаря ши систематизаря куноштинцелор (фаза де „Евокаре”)
- предаря ши ынвэцаря концинутурилор ной
(фаза де ынцележере: „Реализаря сенсулуй”);
-фаза де «Рефлекцие» асупра куноштинцелор ынсушите
Слайд 5Ынтребэриле кореспунзэтоаре челор трей етапе але лекцией сынт:
1. Че штиу деспре субьект
ши че аш дори сэ афлу?
2. Ынвэцаря ноилор концинутурь.
3. Че ам ынвэцат, кум експлик ши корелез ноиле куноштинце?
Ка ши ын ситуацииле пречеденте, ынвэцаря ноилор концинутурь се продуче прин алежеря стратежией челей май ефичиенте: организаря класей пентру ынвэцаря прин коопераре сау прин активитатя фронталэ / индивидуалэ, мониторизаря ынвэцэрий, селектаря ачелор активитэць де ынвэцаре каре визязэ куноаштеря, ынцележеря, апликаря ши се базязэ пе диалогул аутентик.
Слайд 6Ын етапа де Евокаре, елевий сынт соличитаць сэ-шь аминтяскэ че
штиу май бине, динаинте, деспре тема субьектулуй дискутат; сэ античипезе, сэ стабиляскэ цинте пентру инвестигация лор, цинте де каре вор фи релационате куноштинцеле ной; импликаря ынсемнатэ фолосиря лимбажулуй проприу скриинд сау ворбинд.
Професорул стимулязэ гындиря елевилор ку рекомандэрь де типул: “Гындиць , лукраць ын перекь, комуникаць.
Слайд 72. Метода «Флоричика фермекатэ»
1
2
3
7
Калитэциле позитеве
5
6
Синониме, антониме
Фамилий лексикале
Монолог, диалог
Калитэциле негатите
Релацииле динтре колежь
Кэлэторие ын цара «Приетенией»
4
Слайд 8Каптаря атенцией, денумиря темей ной ( «Доар фемея» Д. Матковски )
Слайд 9Класа а 5-я
Дакэ ерам
мэ ымприетеням ку о
Дакэ ерам мэ ымприетеням ку
Дакэ ерам мэ ымприетеням ку
Дакэ ерам мэ ыприетеням ку
Ачеста а фост ун поем дестпре … ? (Приетение)
Слайд 10Реализареа сенсулуй (ынцележеря) есте фаза де ынвэцаре ын каре елевий вин
ын контакт ку ноиле концинутурь,информацие прин: лектура текстулуй, аскултаря уней експунерь,прележерь, визионаря унуй филм етч…
Идеиле дескоперите акум сынт интеграте ын скемеле проприй де гындире. Сарчина ачестей етапе есте сэ менцинэ импликаря ши интересул стабилит ын фаза антериоарэ. А ынцележе ынсямнэ а гэси рэспунсурь ла ынтребэрь ши солуций ной. Активитатя де ынцележере се фаче индепендент сау прин коопераре. Се пот утилиза, техничь :
Слайд 11Табелул кроноложик
Думитру Матковски
( 20 октомбрие 1939)
Слайд 13
- Леонте ши Еудокия Матковски
- Анул 1956.
- «Мачь ын роуэ»
.
- 1987-1988 редактор -шеф аджункт ла сэптэмыналул «Култура».
Слайд 15- Думитрица ши Адриана.
- 50 де волуме.
1989 Скриитор ал попорулуй.
-2011 «Меритул
културал».
- 26 юние 2013
- «Грыул» , «Патрия , поетул ши балада»,
«Ту, драгостя мя», « Вешника тоамнэ», «Фокул дин ватрэ» …
Слайд 17Мындриедуреререкуноштинцэрепрошреспектзбучум
Слайд 18Рефлекция есте етапа де консолидаре а куноштинцелор, де реструктураре активэ а
скемей де гындире, каре ва инклуде кончептеле ной. Акум аре лок ынвэцаря дурабилэ адикэ скимбаря де компортамент школар.
Ын ачастэ фазэ елевий експримэ, ку проприиле кувинте, идеиле ши куноштинцеле ной; ынвэцаря ши ынцележеря сынт” персонале “. Ролул професорулуй есте фоарте импортант акум.
Рефлекция се реализязэ прин дискуций де груп ши колективе, активитэць де скриере индивидуале/ын перекь/групе, конкретинзынду-се прин диферите техничь/пробе илустративе.
Слайд 19 - Метода пликулуй
- Метода графите (десене)
- Рестабилиць ординя
кувинтелор ын пропозиций (поезие де стил абвангардист)
1.Фемея, ши, мя, фрумоасэ, дештяптэ.
( Фемея мя фрумоасэ ши дештятэ)
2.Аспираций, Вяца, де, плинэ, е.
( Вяца е плинэ де аспираций)
3. Феричите, Ыць, дореск, клипе, атытя.
( Ыць дореск атытя клипе феричите.)
4.Меле, Фемея,веций
( Фемея веций меле.)
Слайд 20Штефан чел Маре
оштян
патриот
апэрэтор
талентат
витяз
харник
чел Маре
ажер
воевод
ал крединцей
ал Цэрий Молдовей
стэпын
домнитор
Сфынт
бун
ынцелепт
ку дрептате
крештин
политик
Чине а фост?
Кум а
фост?
Слайд 21ШТЕФАН ЧЕЛ МАРЕ
Чине а фост?
Кум а фост?
Слайд 23Ынчеркуиць рэспунсул корект
1. Поезия «Моартя кэприоарей» а фост скрисэ ла вырста
де:
19ань, 22 де ань, 29 де ань
2. Татэл ши фечорул ау плекат ла вынэтоаре:
сэ адуне лемне де фок пентру ярнэ
сэ колинде пэдуриле
сэ вынезе
3. Че й-а фэкут пе татэ ши пе бэят сэ порняскэ ла вынэтоаре:
доринца де а се одихни
фоаметя
агресивитатя
4. Моартя кэприоарей евокэ:
о ынтымпларе дин вяца сатулуй
ун каз ешит дин коммун
о ынтымпларе дин копилэрия поетулуй
Слайд 24Скрисоаре дескисэ
Драгэ мэмикэ!
Вряу сэ вэ спун кэ азь ла лекцие...
Мь- а
плэкут…
Мь- а фост греу...
Кред кэ ам лукрат пе нота…
Слайд 25Литереле де сервичиу
Р – рэсуфлэ
О – оферэ ун комплимент
З –
зымбеште
Слайд 26Ореле де лимбэ офичиалэ сынт ун имболд пентру а не перфекциона,
а не прегэти сэ-й скимбэм де ла рэдэчинэ визиуня асупра универсулуй, ымбогэцинду-л ку перспективе ной де а-шь форма персоналитатя.
Трекынд прин лабиринтуриле орей лимбий офичиале пронунцэм ын глас, клар, лаконик ши ын лимита дискуцией асупра темей, импортанца предэрий лекцией контемпоране. Реализаря проектулуй е ын мыниле фиекэруй професор харник ши коинтересат ын резултатул прогресист ал прочесулуй инструктив-едукатив.