Презентация, доклад на тему Тренажер для подготовки к ЕГЭ Говорение

Содержание

Карпович Татьяна ВасильевнаВо-первых, увеличилось количество заданий: теперь их четыре, а не два, и они совершенно другие.Во-вторых, вместо экзаменатора-собеседника ученик будет сдавать экзамен компьютеру. В-третьих, сократилось время на подготовку к ответам, т.е. учащимся придется демонстрировать навыки спонтанной

Слайд 1Карпович Татьяна Васильевна
МБОУ «Головчинская средняя школа с углубленным изучением отдельных предметов»

Грайворонского района Белгородской Области


Что же нам предлагают в новом проекте устной части ЕГЭ?
Разработано учителем английского языка
Карпович Татьяной Васильевной

Карпович Татьяна ВасильевнаМБОУ «Головчинская средняя школа с углубленным изучением отдельных предметов»  Грайворонского района Белгородской ОбластиЧто же

Слайд 2Карпович Татьяна Васильевна
Во-первых, увеличилось количество заданий: теперь их четыре, а не

два, и они совершенно другие.
Во-вторых, вместо экзаменатора-собеседника ученик будет сдавать экзамен компьютеру.
В-третьих, сократилось время на подготовку к ответам, т.е. учащимся придется демонстрировать навыки спонтанной речи на иностранном языке.

Карпович Татьяна ВасильевнаВо-первых, увеличилось количество заданий: теперь их четыре, а не два, и они совершенно другие.Во-вторых, вместо

Слайд 3Карпович Татьяна Васильевна
Первое задание С3
Предлагается прочитать вслух небольшой и несложный текст.

Времени на подготовку одна минута. Это время дается для того, чтобы ученик мог предварительно ознакомиться с текстом, прочитав его про себя. Задание оценивается в один балл.
Очевидно, что от учащегося требуется четкое выразительное чтение и правильное произнесение слов. С одной стороны, это задание может показаться слишком легким для экзамена ЕГЭ, но дело в том, что новый Федеральный Государственный Образовательный Стандарт (ФГОС) старшей школы 2012 года предусматривает переход к обязательному ЕГЭ по иностранным языкам всех выпускников средней школы (от 70 000 к 700 000 сдающих).
До настоящего времени этот экзамен сдавали только хорошо подготовленные дети, практически поголовно занимающиеся языком дополнительно. По новому стандарту будут сдавать все. Практика показывает, что многие выпускники школ с трудом читают вслух неподготовленный текст на иностранном языке, делая многочисленные ошибки в произнесении слов из-за своего минимального словарного запаса и не понимания того, что они читают. Научить детей говорить на иностранном языке способна не всякая современная школа, так пусть хоть читать научат, что даст детям возможность получить свой законный балл за это задание.

Карпович Татьяна ВасильевнаПервое задание С3Предлагается прочитать вслух небольшой и несложный текст. Времени на подготовку одна минута. Это

Слайд 4Task 1. Imagine that you are preparing a project with your

friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.
As soon as spring brings a new growth of bushes and berries, bears start feeding. They eat and eat. All through the spring and summer their feeding goes on. The bears build themselves up. They store food and fats that they will need in the fall when they start their long sleep.
As days grow shorter, and the temperature begins to fall, bears hunt for a sleeping place. It may be a shallow cave, or a deep crack between rocks. Some bears end up sleeping in hollow logs. Logs seem to be bears’ favourite places. Bears seem to choose small spaces. They can keep warmer in a cave that’s just large enough to hold them than in a larger cave. They often line their sleeping place with leaves and dried grass.
All through their winter naps, bears will not eat. Often they will sleep for 7 months, moving only now and then.

Карпович Татьяна Васильевна

Task 1. Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting

Слайд 5Второе задание С4
Вниманию учащегося предлагается некая визуальная информация, например,

рекламное объявление.
Нужно задать пять уточняющих вопросов по данному объявлению. Тематика вопросов указывается. Времени на подготовку - одна минута. Максимальная оценка - пять баллов.
В этом задании проверяется умение задавать четкие, грамматически правильно построенные вопросы, для чего ребенку нужно обладать базовыми знаниями грамматики и лексики.

Карпович Татьяна Васильевна

Второе задание С4   Вниманию учащегося предлагается некая визуальная информация, например, рекламное объявление.  Нужно задать

Слайд 6Some advice
Вопросы должны быть:
Общими



Специальными

Карпович Татьяна Васильевна
Is there the entrance fee?
Is breakfast

included into the price?

How much does the tour cost?

What facilities are available at the hotel?

Интонация восходящая

Интонация нисходящая

Some advice Вопросы должны быть:ОбщимиСпециальнымиКарпович Татьяна ВасильевнаIs there the entrance fee?Is breakfast included into the price?How much

Слайд 7date of the show
theatre location
if advance reservation available
appropriate age for the

show
group discounts

Карпович Татьяна Васильевна

Task 2. You are considering visiting the show and
now you are calling to find out more information.
In 1.5 minutes you are to ask direct questions
to find out the following:

date of the showtheatre locationif advance reservation availableappropriate age for the showgroup discountsКарпович Татьяна ВасильевнаTask 2. You

Слайд 81. date of the show

2. theatre location

3. if advance reservation available

4.

appropriate age for the show

5. group discounts


Карпович Татьяна Васильевна

When will the show take place?

Where is the theatre located?

Is advance reservation available?

What is the appropriate age for the show?

Are there any group discounts?

1. date of the show2. theatre location3. if advance reservation available4. appropriate age for the show5. group

Слайд 9Третье задание С5
Нужно описать фотографию (картинку). Из трех предложенных

фотографий нужно выбрать одну и описать ее по предложенному плану.
Максимальная оценка за это задание - семь баллов.
При оценке учитывается решение коммуникативной задачи (высказывания ученика по всем пунктам плана), организация высказывания (наличие вступления, заключения и завершенность высказывания) и языковое оформление: достаточно разнообразная лексика, грамматика и специальные выражения.
Время на подготовку - одна минута.

Карпович Татьяна Васильевна

Третье задание С5   Нужно описать фотографию (картинку). Из трех предложенных фотографий нужно выбрать одну и

Слайд 10Карпович Татьяна Васильевна

Карпович Татьяна Васильевна

Слайд 11In the centre/background/foreground of the picture..
In the picture/photo
At the top/bottom of

the picture..
On the right/on the left..

We can see… As you can see…
In my opinion.. As for me..
I want to say..
I decided to show you...
In conclusion,..

Карпович Татьяна Васильевна

Some advice

Фразы, которые удобно использовать

In the centre/background/foreground of the picture..In the picture/photoAt the top/bottom of the picture..On the right/on the left..We

Слайд 12 when you took the photo what / who in the

photo what is happening why you took the photo why you decided to show the picture to your friend

Карпович Татьяна Васильевна

when you took the photo  what / who in the photo  what

Слайд 13when you took the photo
I’ve chosen photo number 1. While

travelling I always take
lots of photos and today I’m going to tell you about one
of them. I took this photo in the last summer when I was on
holiday in New York. It was the early morning.
what / who in the photo
In the picture you can see a man. It’s my uncle. Also, there
are 4 pigeons flying in the sky and a lot of skyscrapers with
Empire State Building in the background of the picture.

Карпович Татьяна Васильевна

when you took the photo I’ve chosen photo number 1. While travelling I always takelots of photos

Слайд 14what is happening
I asked my uncle to show me his

birds. As you can see, the
pigeons are flying next to him. They are playing with
each other in the sky. Their host is smiling watching it.
why you took the photo
I decided to take this picture because I really like birds.
I have got a big collection of different photographs
with them. This one will remind me about
my uncle’s pigeons and my travelling.
why you decided to show the picture to your friend
I decided to show you the picture because I know that you
are interested in birds as well. I think you will buy a
pigeon or a parrot in the nearest future. What do you think
about it?

what is happening I asked my uncle to show me his birds. As you can see, the

Слайд 15Четвертое задание С6
Нужно сравнить две фотографии (картинки), используя предложенный план. В

обеих фотографиях будет что-то общее, например, разные виды досуга. Или, например, люди, попавшие в затруднительные ситуации.
Их нужно кратко описать, пояснить, в чем состоит сходство и различие ситуаций, сказать о своих предпочтениях и объяснить свой выбор. Время на подготовку - одна минута.
Максимальная оценка за это задание семь баллов по тем же критериям, что и в задании С5. Для получения максимального балла за это задание (как и за задание С5) ученик должен продемонстрировать выразительную, эмоционально окрашенную речь и использовать специальные слова и предложения для перехода от одной части высказывания к другой.

Карпович Татьяна Васильевна

Четвертое задание С6Нужно сравнить две фотографии (картинки), используя предложенный план. В обеих фотографиях будет что-то общее, например,

Слайд 16 t2


give a brief description of the photos (action, location)
say

what the pictures have in common
say in what way the pictures are different
say which of the events presented in the pictures you'd prefer
explain why
You will speak for more than 2 minutes. You have to talk continuously.

Карпович Татьяна Васильевна

t2give a brief description of the photos (action, location) say what the pictures have in common

Слайд 17Some advice Фразы, которые удобно использовать
Вступление
Let me start with ...
To

begin with, …
Описание картинок
The first picture shows ...
In the background we can see ...
Perhaps, they are ...
The people may be in a cafe.
They seem to be happy.

Карпович Татьяна Васильевна

Some advice Фразы, которые удобно использовать Вступление Let me start with ... To begin with, …Описание картинок

Слайд 18Сходство
These pictures have a lot in common.
In both pictures


Another similarity is ...
Both pictures are about ...
I think the pictures have a common theme, which is ...
Различие
However, these photos have certain differences too.
In the first picture ... whereas in the second picture ...
Unlike the first photo, ...
In contrast to ...
The most striking difference is that …

Карпович Татьяна Васильевна

Сходство These pictures have a lot in common. In both pictures … Another similarity is ... Both

Слайд 19Приведение аргументов
Besides, ... / In addition,...
Moreover,... / what is

more, ...
Finally,...
Выражение мнения
I suppose / believe...
In my opinion, ...
As for me, ...
Personally, I...
Заключение
To sum up, …
I want to say that ...
In conclusion, I'd like to point out that …

Приведение аргументов Besides, ... / In addition,... Moreover,... / what is more, ... Finally,...Выражение мнения I suppose

Слайд 20

There are 2 pictures here and now I’m going to compare

and contrast these two photographs.
In the first picture we can see a boy and a girl dancing in the centre. Also, there are a lot of children, teachers and parents in the background of the picture. In the second picture there are 3 pairs of students. They are dancing the waltz.

There are 2 pictures here and now I’m going to compare and contrast these two photographs.In the

Слайд 21These pictures have a lot in common. For example, it seems

to me, both pictures describe school events. Also, you can pay attention to the clothes of the students. They are similar. Another similarity is their dance. I think students are dancing the waltz in both pictures.


Карпович Татьяна Васильевна

These pictures have a lot in common. For example, it seems to me, both pictures describe school

Слайд 22However, these photos have certain differences too. First of all, we

should notice that we have got pictures describing different events. I suppose that they are the 1st of September and a graduation party. Secondly, it’s obvious that students in the first picture are much younger than in the second one.


Карпович Татьяна Васильевна

However, these photos have certain differences too. First of all, we should notice that we have got

Слайд 23
As for me, I’d prefer visiting the event presented in the

first picture, because I really like the atmosphere of the 1st of September. It gives special, positive emotions and symbolizes knowledge, joy and childhood.
In conclusion, I’d like to notice that these pictures have some differences but school theme unites them.

Карпович Татьяна Васильевна

As for me, I’d prefer visiting the event presented in the first picture, because I really like

Слайд 24Последние два задания требуют от учащегося сообразительности, быстрого мышления и хорошо

развитой речи, в том числе, и родной.
Для многих современных подростков было бы трудно сделать такие задания и на русском языке, т.е. трудно просто сообразить за такое короткое время, что и как говорить.

Карпович Татьяна Васильевна

Последние два задания требуют от учащегося сообразительности, быстрого мышления и хорошо развитой речи, в том числе, и

Слайд 25Подготовить ребенка к выполнению таких заданий (С5 и С6) в короткий

срок невозможно. Для этого он должен уметь довольно бегло говорить по-английски и иметь хороший словарный запас в активе – навыки, которые получаются ребенком в результате нескольких лет качественных занятий языком.
Время, отведенное на выполнение всего задания, очевидно, также будет минимальным. И если, например, для экзамена по всей стране будут предлагаться сотни разных фотографий (картинок), которые экзаменуемый увидит только тогда, когда сядет за компьютер и начнет выполнять задания (при этом нажать на паузу будет нельзя), это будет очень способствовать честной сдаче и демонстрированию реальных навыков учащихся.

Карпович Татьяна Васильевна

Подготовить ребенка к выполнению таких заданий (С5 и С6) в короткий срок невозможно. Для этого он должен

Слайд 26Useful expressions (Describe, compare and contrast a set of photos)
Similarities: 
1. Both

photos show…  2. They all depict…  3. The theme that connects them is…  4. Each picture illustrates how…  5. All the photos show problems which…  6. The photos deal with different aspects of… 

Карпович Татьяна Васильевна

Useful expressions (Describe, compare and contrast a set of photos)Similarities: 1. Both photos show…  2. They all depict… 

Слайд 27Describing a picture: 
The/Each photograph shows a person/people doing something dangerous/taking a

risk with their lives.  In one photograph there’s something that looks like a….......I think it’s a thing for….......
Speculating: 
It looks as if/though they’re enjoying themselves. They must feel quite exhilarated/extremely relieved. I imagine/suppose they’re the sort of people who…  Judging from his/her clothes, I’d say he/she was ....... As far as I can see from the landscape/background the photo was probably taken in…......  My feeling is that this picture focuses more on…............ than the other ones.  It seems to me that this image conjures up… ........

Карпович Татьяна Васильевна

Describing a picture:  The/Each photograph shows a person/people doing something dangerous/taking a risk with their lives.  In

Слайд 28Expressing opinions:  
Personally, I think…/In my opinion/view…As far as I’m concerned …/to

be honest …  The impression I get is that… 
Describing similarities and differences: 
1. compared to…  2. in contrast to…  3. similar/almost identical to…  4. slightly/completely different from  5. (not) as (spacious) as  6. less (modern, luxurious) than  7. in a similar position to/different position from  8. Compared with….  ….is much more ….than….  ….is only suitable for…  9. In the first photo, we can see …, but the other photo shows …

Карпович Татьяна Васильевна

Expressing opinions:  Personally, I think…/In my opinion/view…As far as I’m concerned …/to be honest …  The impression I

Слайд 29From
Карпович Татьяна Васильевна

FromКарпович Татьяна Васильевна

Что такое shareslide.ru?

Это сайт презентаций, где можно хранить и обмениваться своими презентациями, докладами, проектами, шаблонами в формате PowerPoint с другими пользователями. Мы помогаем школьникам, студентам, учителям, преподавателям хранить и обмениваться учебными материалами.


Для правообладателей

Яндекс.Метрика

Обратная связь

Email: Нажмите что бы посмотреть