Презентация, доклад на тему Презентацие ла лукраря де черчетаре Фрэцие де попоаре- фрэцие де литературь

Содержание

КУПРИНСУЛ 1. Интродучере. Ноциуне де фолклор………………………………3-5 2. Спечииле фолклориче………………………………………………62.1. Ноциуня де повесте. Класификаря повештилор.................... …...72.2.Асемэнэриле ши деосебириле ын повештиле молдовенешть ши русешть…………………………………………………………...8-113.Лупта бинелуй контра рэулуй ын повештиле молдовенешть ши челе русешть…………………………………………………………….123.1. Моделе де

Слайд 1Лукраре де черчетаре ла тема: «Фрэцие де попоаре - фрэцие де литературь»
Институция

Муничипалэ де Ынвэцэмынт
«Шкоала де базэ де инструире женералэ –грэдиницэ де копий дин сатул Грушка»
Карпенко Ина Вячеславовна
класа а 5
секция де литературэ
Коордонатор: Карпенко Надежда Владимировна
Ынвэцэтор де лимба ши литература молдовеняскэ
Градул дидактик II

Лукраре де черчетаре ла тема: «Фрэцие де попоаре - фрэцие де литературь»Институция Муничипалэ де Ынвэцэмынт«Шкоала де базэ

Слайд 2 КУПРИНСУЛ


1. Интродучере. Ноциуне де фолклор………………………………3-5
2. Спечииле фолклориче………………………………………………6
2.1. Ноциуня де

повесте. Класификаря повештилор.................... …...7
2.2.Асемэнэриле ши деосебириле ын повештиле молдовенешть ши русешть…………………………………………………………...8-11
3.Лупта бинелуй контра рэулуй ын повештиле молдовенешть ши челе русешть…………………………………………………………….12
3.1. Моделе де зугрэвире а бинелуй ши рэулуй…………………13-14
4.Конклузий………………………………………………………..15-16
5.Библиографие……………………………………………………….17

КУПРИНСУЛ 1. Интродучере. Ноциуне де фолклор………………………………3-5 2. Спечииле фолклориче………………………………………………62.1. Ноциуня де повесте. Класификаря повештилор....................

Слайд 3 Интродучере  «Обичеюриле, повештиле, музика ши поезия сынт архивеле попоарелор. Ку еле се

поате орькынд реконституи трекутул ынтунекат» Алеку Руссо

Фолклорул есте богэция спиритуалэ а попорулуй, каре с-а нэскут ши с-а дезволтат ын легэтурэ стрынсэ ку вяца.
Кувынтул фолклор есте де орижине енглезэ ши ынсямнэ ынцелепчуня попорулуй. Folk- ынсямнэ попор ши lore- ынсямнэ ынцелепчуне.
Аша дар, прин фолклор ынцележем креация популарэ оралэ, колективэ а попорулуй, каре с-а нэскут ши се дезволтэ ымпреунэ ку вяца луй, трэеште ын мемория луй ши-й трансмисэ дин женерацие ын женерацие пе кале оралэ, каре редэ ын имажинь артистиче вяца реалэ а оаменилор. Челе май импортанте трэсэтурь але фолклорулуй сынт:
1) Карактерул луй орал.
2) Карактерул колектив.
Фиекаре литературэ националэ ышь я ынчепутул дин креация популарэ, кяр ын примеле летописеце але литературий векь гэсим елементе фолклориче. Дрепт екземплу, не пот серви скриериле луй Ион Некулче, Григоре Уреке, Мирон Костин.

Интродучере  «Обичеюриле, повештиле, музика ши поезия сынт архивеле попоарелор.  Ку еле се поате орькынд

Слайд 4 Ла фел фолосяу фолклорул Константин Стамати, Костаке Негруци, Василе Александри ку

дойнеле, баладеле, пастелуриле, леженделе, драматуржия. Ла креаря поемулуй «Лучафэрул» Михаил Еминеску с-а инспират дин повестя популарэ «Фата дин грэдина де аур». Суб инфлуенца фолклорулуй ышь креазэ минунателе сале повешть Ион Крянгэ. Ын литература контемпоранэ фолклорул, ла фел шь-а гэсит дезволтаря, ын опереле луй Емилиан Буков ку поемул «Андриеш», Ливиу Делеану – «Буздуганул фермекат».
Лукраря датэ аре о ынсемнэтате практикэ маре. Ын примул рынд еа ва стимула елевий сэ читяскэ повештиле. Ей ышь вор ымбогэци вокабуларул ку кувинте дин лимба молдовеняскэ, вор путя компара повештиле челор доуэ литературь ши кяр ажунже ла конклузия уней литературь ынфрэците а попорулуй молдовенеск ку чел русеск. Елевий вор путя обсерва моменте асемэнэтоаре ши вор путя гэси деосебириле ынтре повешть.

Ла фел фолосяу фолклорул Константин Стамати, Костаке Негруци, Василе Александри ку дойнеле, баладеле, пастелуриле, леженделе, драматуржия. Ла

Слайд 5Обьектул черчетэрий:
повестя популарэ русэ «Морозко» ши повестя луй Ион Крянгэ «Фата

бабей ши фата мошнягулуй».

Скопул черчетэрий: де а гэси асемэнэриле дин повештиле литературилор русе ши челе молдовенешть.

Проблемеле черчетэрий: фамилиаризаря ку текстеле повештилор дин литература русэ «Морозко» ши «Фата бабей ши фата мошнягулуй» ши депистаря асемэнэрилор , деосебирилор дин амбеле повешть.

Скопул лукрэрий де черчетаре: сэ арэтэм вяца попоарелор молдовенешть ши челор русешть, фэкынд куноштинцэ ку литературиле ачестор попоаре. Компараря секвецелор спечифиче челор доуэ попоаре ши гэсиря асемэнэрилор ынтре еле.

Обьектул черчетэрий:	повестя популарэ русэ «Морозко» ши повестя луй Ион Крянгэ «Фата бабей ши фата мошнягулуй». 		Скопул черчетэрий:

Слайд 6Пентру а атинже скопул ау фост ыннаинтате аша сарчинь:


1). Лектура повештий литературий русе «Морозко» ши повештий луй Ион Крянгэ «Фата бабей ши фата мошнягулуй».
2). Куноаштеря концинутулуй ачестор повешть.
3). Де а куноаште калитэциле морале але персонажелор.
4). Редаря конциутулуй ачестор повешть.
5). Де а доведи асемэнэриле ынтре повешть ши фрэция ынтре попоаре.
 
Сурселе де информацие оралэ: релатаря повештилор де кэтре пэринць, буней.
Сурселе де информацие скрисэ: кэрциле ку повешть але луй Ион Крянгэ, картя ку повестя популарэ русэ «Морозко», имажинь ын кулорь, де колораре пентру елевь, имажинь-видео( филме ку десене анимате), студиеря литературий векь, спечиилор фолклориче, класификаря повештилор.

Ипотеза лукрэрий: Фиекаре ом требуе сэ-шь куноаскэ литература популарэ а нямулуй сэу, сэ евите калитэциле урыте але персонажелор ши сэ урмезе челор май фрумоасе латурь оменешть, сэ култивэм ын инимиле елевилор компэтимиря, рэбдаря, стима, драгостя де мункэ ши сэ доведим кэ ши литература попорулуй рус урмязэ ачеляшь скопурь. Сэ демонстрэм фрэция ынтре попоаре ши фрэция ынтре литературь.

Пентру а атинже скопул ау фост ыннаинтате аша сарчинь:

Слайд 7Етапеле лукрэрий де черчетаре


Студиеря литературилор а доуэ попоаре пресупуне лектура оперелор литераре(повештилор). Лектура повештилор ын лимба русэ ши молдовеняскэ. Компараря лимбажулуй, експресиилор. Депистаря асемэнэрилор ши деосебирилор.
Партя практикэ
Ын лукраря мя ам фолосит аша методе де лукру:
1. Студиеря литературий
2. Лектура повештилор ын лимба молдовеняскэ ши русэ
3. Компараря повештилор. Анализа лор

Етапеле лукрэрий де черчетаре          	Студиеря литературилор а доуэ

Слайд 8Спечииле фолклориче
Фолклорул молдовенеск се ымпарте ын доуэ групурь марь:
фолклорул ритуалик

ши фолклорул неритуалик.
Креация популарэ ритуаликэ купринде:
-Поезия обичеюрилор календариче;
-Колинде, урэтурь, театрул популар – «Кэлуцул», «Плугушорул», «Урсул», «Капра»;
-Поезия обичеюрилор де фамилие;
-Кынтече де лягэн;
-Орэций де нунтэ, - конокэрия, ертэчуня, кынтекул миресей;
- Поезия обичеюрилор де варэ
Креация популарэ оралэ неритуаликэ купринде кытева женурь
ши спечий:
-Епосул ероик «Груя». «Новак»
-Баллада «Миорица», «Мештерул Маноле »;
-Кынтече историче. Лирика популарэ- дойнеле, кынтечеле де драгосте, де чобэние, де хайдучие, де жок, де пахар, романцеле;
-Паремииле- провербеле. Зикэториле;
-Фолклорул копиилор – нумэрэторь, чимилитурь, фрэмынтэрь де лимбэ, жокуриле копиилор – «Инелуш-ынвыртекуш», «Мижатка», «Де-а мэлэешул»;

Спечииле фолклоричеФолклорул молдовенеск се ымпарте ын доуэ групурь марь: фолклорул ритуалик ши фолклорул неритуалик.Креация популарэ ритуаликэ купринде:-Поезия

Слайд 9

1.1. Ноциуня де повесте . Класификаря повештилор

О рэспындире женералэ аре терменул де «повесте» ши ынсямнэ нарациуне неверидикэ. Повесте ынсямнэ а повести, а нара, а експуне, а комуника прин кувинте. Сынт трей гупе марь де повешть: деспре анимале,фантастиче, нувелистиче. Фиекаре динтре ачесте форме але прозей фолклориче аре черкул ей де теме, субьекте, персонаже ши, десигур, о структурэ проприе.
Деспре анимале- скурте повестирь, моноепосодиче. Ын каре фигурязэ анимале сэлбатиче, доместиче, пэсэрь, инсекте, планте, обьекте ш.а.
Фантастиче – деспре товарэший нэздрэвань – Сетилэ, Жерилэ, Флэмынзилэ,Окилэ, салваря сурорилор рэпите де змей( лупта луй Фэт-Фрумос ку змеий) ш.а. рефлектэ мунка пентру префачеря пэдурилор ын подгорий, а пустиулуй ын пэмынт родитор, курэциря мошией де монштри, кэпэтаря плантелор ши а апей виндекэтоаре, стэпыниря калулуй нэздрэван, обцинеря обьектелор фермекате(сабие, буздуган, флуер, инел, корн, мэр де аур, ымбрэкэминте ш.а.)
Повештиле нувелистиче – се ымпарт ын доуэ групе марь: параболе ши повешть нувелистиче. Ачесте повешть сынт конституите пе контраст. Сынт релиефате калитэциле буне, истецимя ероулуй позитив, ынфиерынду-л пе адверсар.


Слайд 101.2. Асемэнэриле ши деосебириле ынтре повештиле молдовенешть ши челе русешть
Повештиле молдовенешть

се асямэнэ мулт ку повештиле русешть. А дескопери партикуларитатя артистикэ а лор ынсямнэ а путя компара ши деписта асемуиря ши деосебиря лор.
Принтре примеле повешть пе каре ле ауд копиий ын вырста чя май фражедэ де ла пэринций сау бунеий сэй сынт повештиле: «Капра ку трей езь» ла молдовень ши ла рушь « Волк и семеро козлят»; «Урсул пэкэлит де вулпе» ла молдовень ши «Сказка о лисе и волке» ла рушь; «Фата бабей ши фата мошнягулуй» ла молдовень ши повестя «Морозко» ла рушь.
Повестя - ка ун модел ал лумий есте апропиятэ ши ынцелясэ копиилор мичь, дар ши копиилор класелор примаре ши медий. О повесте ыл ажутэ пе копил сэ ынцелягэ сурплусул де информацие, неавынд куноштинцеле нечесаре, ын фелул сэу сэ причапэ лумя ынконжурэтоаре.
Обсервацииле фэкуте мулць ань де-а рындул асупра предэрий ын шкоалэ не аратэ, кэ десеорь ын класа а чинчя ынвэцэторий нумай репетэ ноциуня деспре повестя популарэ, куноскутэ дежа дин класеле примаре. Копиий куноск бине концинутул повештилор( лупта бинелуй контра рэулуй, прослэвиря мунчий ши дерыдеря леней).

1.2. Асемэнэриле ши деосебириле ынтре повештиле молдовенешть ши челе русешть		Повештиле молдовенешть се асямэнэ мулт ку повештиле русешть.

Слайд 11 Ион Крянгэ шь-а ынчепут активитатя литерарэ ку ун шир де повешть.

Изворул лор принчипал сынт повештиле ши сноавеле популаре, аузите де скриитор дин копилэрие ши тинереце де ла повесташий дин Хумулешть ши дин алте сате. Дупэ кум ышь аминтя сингур Крянгэ: «Ярна,….ла лумина опаицулуй повеститорий сатулуй спун тот фелул де пружитурь, яр еу, авынд абя чинч анишорь ымь аминтеск кум стам кулкат пе куптьор ши аскултам ку амындоуэ урекиле ши симцям атыт де мулт интерес ши аша де маре емоцие, ынкыт, дупэ че повеститорул ынчета, еу ну путям сэ адорм ынкэ часурь ынтрежь».
Пентру Крянгэ фолклорул н-а фост о хранэ суфлетяскэ рарэ, де зилеле алесе, дар храна луй суфлетяскэ обишнуитэ де тоате зилеле; ел н-а кулес продукцииле популаре, чи ле-а трэит. Михаил Садовяну авя сэ спунэ: « есте ну ун адунэтор де фолклор, чи ун маре артист». {1,с 466}
Ку повестя «Фата бабей ши фата мошнягулуй» копий фак куноштинцэ, де-акум куноскынд повестя «Морозко» дин литература русэ. Дар требуе де менционат, кэ еле, авынд ун субьект асемэнэтор, тотушь, се деосебеск прин моделеле артистиче експресиве. Ын повестя «Фата бабей ши фата мошнягулуй» де Ион Крянгэ, деспре калитэциле челор доуэ фете не ворбеск епитетеле.
Ион Крянгэ шь-а ынчепут активитатя литерарэ ку ун шир де повешть. Изворул лор принчипал сынт повештиле ши

Слайд 12 Ле путем обсерва ынтр-о табелэ:
( Приложение №2,3 )

Ле путем обсерва ынтр-о табелэ: ( Приложение №2,3 )

Слайд 13( Приложение №2,3 )

( Приложение №2,3 )

Слайд 14Ын повестя «Морозко»
ну есте нич ун епитет, каре ар

фи карактеризат персонажеле. Импортант есте фаптул пентру амбеле повешть атырнаря персонажелор чентрале фацэ де мункэ, ла мунка зилникэ а цэранилор. Сэ ведем ку че лимбаж ачаста се атинже.
Ын повестя русэ деспре латура де карактер а фетей мошнягулуй се поате
жудека дупэ ворбеле ей: «Морозушко, батюшка» («Жеруцуле, тэтикуле»).
Повеститорул не кямэ ла компатибилитате, ынаинте де а ворби деспре
персонажул чентрал, ачаста ну есте нумай пэреря луй – «О штиу ку тоций…
кум е вяца ку мама чя витрегэ…» Ын амбеле повешть ауторул есте де партя
фетей мошнягулуй - «Фийка витрегэ пынэ ла зиуэ хрэня вителе, ле адэпа,
адучя лемне ши апэ, фэчя фокул ын собэ, деретика прин касэ» ( дин повестя «Морозко»)
Асемэнэтоаре сынт пропозицииле дин повестя луй Ион Крянгэ: «Фата
мошнягулуй ла дял, фата мошнягулуй ла вале, еа дупэ гэтеже прин пэдуре, еа ла
моарэ, еа ын сфыршит ын тоате пэрциле дупэ трябэ». {2, с 125}
( Приложение №1)

Ын повестя «Морозко»  ну есте нич ун епитет, каре ар фи карактеризат персонажеле. Импортант есте фаптул

Слайд 15 ( Приложение №1) Фата мошнягулуй е рэбдэтоаре ши ну дореште а амэры

пе нимень ку кувынтул. Ын континуаре, репличиле челор доуэ фете дин амбеле повешть, апроапе кэ ну се деосебеск: «Фатэ фрумоасэ ши харникэ, фие-ць милэ де мине ши мэ ынгрижеште, кэ ць-ой принде ши еу бине вреодатэ» («Девушка пригожая, добрая, пожалей ты меня и выходи, а я тебе тоже когданибудь пригожусь») {3,п 127}
( Приложение №1) Фата мошнягулуй е рэбдэтоаре ши ну дореште а амэры пе нимень ку кувынтул.

Слайд 16 ( Приложение № 6,7,8) «Фатэ фрумоасэ ши харникэ, грижеште-мэ ши курэцэ-мэ

де омизь, кэ ць-ой принде ши еу бине вреодатэ» («Девушка, пригожая,добрая, выходи ты меня от гусениц избавь, а я уж тебе тоже когда-нибудь пригожусь»). {4, с 127}
( Приложение № 6,7,8) «Фатэ фрумоасэ ши харникэ, грижеште-мэ ши курэцэ-мэ де омизь, кэ ць-ой принде

Слайд 17Формулеле де адресаре
Компаратив ку повестя молдовеняскэ ын повестя русэ ын формулеле

де адресаре кэтре персонажул принчипал сынт апречиерь але пуртэрилор фетей. Еле сынт лакониче, компусе дин трей фелурь де репличь: «Тепло ли тебе, девица»? ; «Тепло ли тебе, красавица»?»; «Тепло ли тебе, лапушка»?»
Ын ултима адресаре се симте жингэшия кэтре фата чя витрегэ. Есте карактиризат жерул ка ун персонаж север, дар пе дрептате.
Ачелашь лукру ыл ведем ши ын повестя молдовеняскэ. Ынтр-ун лимбаж гросолан се симте рэутатя фетей бабей: «Да кум ну! Кэ ну мь-ой фештели еу мынуцеле тэтукуций ши мэмукуций! Мулте служь аць авут ка мине?» («Как бы не так! Стану я ручки свои холеные маменькины и папенькины ради вас пачкать! Много ль было у вас таких слуг, как я?») {5,с 130}
Дар попорул ну яртэ леневия ши инвидия: «Ышь мушка фата акум дежецелеле мэмукуций ши тэтукуций де чудэ ши де рушине, дар н-авя че фаче» ( так что кусала теперь девушка свои пальцы холены маменькины и папенькины со стыда и досады, да нечего было делать») {6, с131}

Формулеле де адресаре		Компаратив ку повестя молдовеняскэ ын повестя русэ ын формулеле де адресаре кэтре персонажул принчипал сынт

Слайд 18( Приложение №11,12)

( Приложение №11,12)

Слайд 19 Колоритул национал молдовенеск
Пентру елевий школилор алолингве е де рекомандат сэ фие

чититэ повестя «Фата бабей ши фата мошнягулуй». Ын ачастэ повесте се веде експресивитатя кулорилор ши колоритул национал ал молдовенилор ын комбинаря ку ынцелепчуня попорулуй, експресииле популаре молдовенешть. Утилизаря епитетелор ши компарациилор. Мултитудиня де деталий реалистиче фак о дескриере ынтокмай потривитэ попорулуй молдовян. Ла молдовень есте ла нивел апречиятэ хэрничия, модестия. Ын ворбиря персонажелор сынт презенте аша спусе, че трезеск уморул. Молдовенилор ле плаче сэ факэ глуме ши апречиязэ челе спусе ку саркасм: «Чине кынтэ ла каса аста? Гэина сау кукошул?»
Ын аштептаря минунилор , повеститорул популар екскламэ: «Ши кынд се уйтэ фата, че сэ вадэ?» Ла ынтребэрь екскламативе се рекурже спре а атраже атенция аскултэторулуй. Ынвиорязэ експресивитатя повеститорулуй ши ирония популарэ. Ын еа есте презентэ ши инкомпатибилитатя. Ла сфыршитул повештий, де екземплу, се спуне деспре бэтрынул татэ, че ера липсит де кувынт ын каса са: «Мошнягул а рэмас плешув ши спетит, де мулт че-л нетезисе баба пе кап ши де черкат ын спателе луй ку кочорва, дакэ-й копт мэлаюл».

Колоритул национал молдовенеск 		Пентру елевий школилор алолингве е де рекомандат сэ фие чититэ повестя «Фата бабей

Слайд 20( Приложение №4,5)

( Приложение №4,5)

Слайд 21 Лупта бинелуй ымпотрива рэулуй. Ноциунь женерале.
Компараря ку фолклорул молдовенеск ну

нумай кэ ый ажутэ пе елевь сэ пэтрундэ ын моментеле артистиче, концинутул лор, дар ши мэртурисеск деспре комунитатя перчеперий популаре а бинелуй ши а рэулуй, дрептэций ши минчуний. Аша-дар, «бинеле ши рэул» есте принчипала сурсэ моралэ де перчепере а а вьеций. Бунэтатя есте сокотитэ принчипала валоаре, пе каре о реферим ла моделул релациилор де омение ши фапте. Кувынтул опус ал бинелуй есте рэул, каре требуе коректат сау евитат. Рэул ну требуе де фэкут сау де адмис, ачеста есте скопул принчипал ал моделулуй де омение.
Ын повештиле популаре бинеле ши рэул сынт експримате нуанцат, еле ушор пот фи депистате. Тоате персонажеле негативе ничдекум ну се пот испрэви, еле се поменеск бируите ши нимичите, адикэ ну рэмын ку нимик. Ачел че поартэ ын сине рэул, ла урма урмей, ва фи педепсит. Дар бинеле дин контра ва фи рэсплэтит. Ятэ де че тоате повештиле ау ла базэ лупта бинелуй ымпотрива рэулуй. Кыт де рэй ши де априжь н-ар фи персонажеле негативе, тот тимпул сынт бируите де персонажеле челе позитиве, ажере, дескуркэреце.
Лупта бинелуй ымпотрива рэулуй. Ноциунь женерале.		Компараря ку фолклорул молдовенеск ну нумай кэ ый ажутэ пе елевь

Слайд 22Де екземплу ын повестя «Фата бабей ши фата мошнягулуй» фата мошнягулуй

чя бунэ ла инимэ ши харникэ есте ажутатэ де купторул, копакул, фынтына, кэцелуша, Сфынта Думиникэ - де тоць пе каре й-а ажутат еа кындва ла ун греу. Ын повестя популарэ русэ «Морозко», фата мошнягулуй есте ажутатэ де кукошелул, каре требуя сэ кынте ла време диминяца ши де зорий зилей, каре ау цинут ноаптя сэ май зэбовяскэ пуцин, ка фата сэ испрэвяскэ черинцеле мамей витрежь, каре-й да де лукру пынэ диминяца сэ ымплетяскэ чорапь пентру сорэ-са ши кяр о алунга афарэ сэ ну клэнцэняскэ дин андреле кынд ва ымплети. Повестя ну есте доар о зэбавэ де а-ць петрече тимпул, дар ши о повацэ, о ынцелепчуне, о лекцие кум требуе сэ се компорте омул ши спре че сэ тиндэ. Повештиле популаре сынт челе май ындрэжите де копий , дар ши де матурь. О повесте е симплэ, куратэ ши луминоасэ. Ын еа ну есте лок пентру трэдаре ши минчунэ. Фиекаре фаптэ ря есте пе дрепт педепситэ.
Де екземплу ын повестя «Фата бабей ши фата мошнягулуй» фата мошнягулуй чя бунэ ла инимэ ши харникэ

Слайд 23

3.1 Моделе де зугрэвире а бинелуй ши рэулуй

Ын повештиле русе Александру Сергеевич Пушкин авя сэ спунэ: «Повестя е о минчунэ, дар еа те фаче сэ ынцележь мулте» («Сказка – ложь, да в ней намек, добрым молодцам урок!») Ын повешть тот тимпул бинеле бируе рэул. Ну кред сэ фие вреун ом че н-ар цине минте вреун персонаж дин повештиле популаре.
Персонажул позитив феминин дин повестя «Фата бабей ши фата мошнягулуй» есте ынсэшь фата мошнягулуй - о фатэ харникэ ши фрумоасэ, бунэ ла инимэ. Еа есте тэкутэ ши супусэ пынэ ынтр-атыта кэ ну се супуне соартей кяр атунч кынд татэл о алунгэ де-акасэ.( Ын повестя русэ – фата есте дусэ ынсэшь де татэл ей ярна ын пэдуре). Еа есте аскултэтоаре кынд о роагэ ши купторул , ши фынтына, ши копакул, ши кэцелуша ши сфынта Думиникэ. Дутэ тоате ачестя фата а фост рэсплэтитэ дин плин.


Слайд 24 (Приложение№9,1014)

(Приложение№9,1014)

Слайд 25Персонажеле позитиве, негативе
Персонажул позитив маскулин есте мошнягул – татэл

фетей, персонажул чентрал. Ел есте бун ла инимэ,тэкут, супус бабей, де каре се теме ка де фок. Мошнягул тэкут примеште недрептатя ын привинца фийчий сале ши нимик ну поате кырти бабей.
Персонажеле негативе ын повесте есте баба ( мама витрегэ), фийка ей- еле сынт ауторитаре, реле, лакоме, инвидиоасе, еле нумай ши фак кэ о асупреск пе бьята фатэ а мошнягулуй, супунынд-о ла мунчь греле ши истовитоаре ши ничодатэ ну сынт мулцумите де мунка ей. Бьята фатэ ну ле путя интра ын вое кунимик.

Персонажеле позитиве, негативе		 Персонажул позитив маскулин  есте мошнягул – татэл фетей, персонажул чентрал. Ел есте бун

Слайд 26Приложение № 13, 14

Приложение № 13, 14

Слайд 27Персонажеле фантастиче
Ын повестя молдовеняскэ персонаже фантастиче ынзестрате ку дарул де а

ворби сынт: купторул, фынтына, копакул, кэцелуша ши Сфынта Думиникэ, яр ын чя русэ- есте уникул персонаж фантастик - Морозко. Ел есте аспру ши тотодатэ пе дрептате, каре дупэ традицие де ла ынчепут о супуне унор ынчеркэрь, апой о рэсплэтеште дин плин пе фата мошнягулуй ши о педепсеште пе фата бабей ши пе бабэ.
Сэ черчетэм рэул дин повештиле популаре, каре тот тимпул есте зугрэвит ка чева рэсфэцат ши страшник. Персонажул негатив ынзестрат ку путере супранатуралэ, авя кипул ынгрозитор, респингэтор. Дар даторитэ минций ажере, неынфрикошэрий, бэрбэцией, персонажеле дин повесте реушеск сэ-й бируе пе чей рэй.
Аша персонаже сынт прекум: Баба Клоанца,( Мума-Пэдурий), Змеул , адук оменирий нумай рэу, лакримь, скырбэ. Персонажеле позитиве сынт Фэт-Фрумос, Иляна-Косынзяна, зына чя бунэ. Ачесте персонаже сынт фрумоасе ла кип ши ла суфлет. Ын повешть ну-с персонаже пе жумэтате бунь сау рэй. Ей сынт орь бунь , орь рэй кяр де ла бун ынчепут. Ачасте се реферэ ну нумай ла оамень, дар ши ла лумя анималэ.Де екземплу ла молдовень сынт аша персонаже ка Калул Нэздрэван, Миоара, яр ла рушь: Конек-Горбунок, Лупул сур ш.а. Ын повешть персонажеле позитиве сынт ажутате де натурэ. Ли се фаче о дескриере: « Ла соаре те путяй уйта, дар ла Иляна-Косынзяна -ба». Ын повештиле русешть сунэ кам аша: «ни в сказке сказать, ни пером описать».
Персонажул позитив есте ынцелепт, бун ла суфлет, грижулиу, харник. Ел есте ынзестрат ку карактер моале, маниере фрумоасе, фрумос ла кип.
Кынд копилул аскултэ повестя, практик, ындатэ се репартизязэ пе сине ла персонажул позитив, кэруя вря сэ-й семене. Ын аша мод, креация популарэ оралэ формязэ перчепций де бине ши рэу ын ынкипуиря копилулуй ши контрибуе ла формаря уней персоналитэць демне де урмат.

Персонажеле фантастиче		Ын повестя молдовеняскэ персонаже фантастиче ынзестрате ку дарул де а ворби сынт: купторул, фынтына, копакул, кэцелуша

Слайд 28 Конклузий
Де-а лунгул вякурилор попорул а креат ши креазэ повешть, повестирь ку

тылк, че не повэцуеск. Не ынвацэ че е бине ши че е рэу. Не фак сэ фим де партя челор асуприць, харничь, куминць, бунь ла инимэ ши не фак сэ-й респинжем пе чей рэй, ленешь, минчуношь, образничь. Попоареле русе ши челе молдовенешть ау трэит ын паче ши бунэынцележере ын декурс де май мулте вякурь. Дезволтэрий литературий русе и се датореште ши дезволтаря литературий молдовеншть. Прекум авя сэ спунэ кроникарул Дософтей: «Кэч де ла Москова лучеште лукоаря…» Кэч митрополитул Петру Мовилэ а адус ын Молдова прима типарницэ дин Русия. Яр Мареле принчипе Димитрие Кантемир ведя ын алианцэ ку Русия каля спре елибераре а Молдовей де суб жугул турческ. Путем сэ афирмэм кэ литература русэ не-а фост сора ноастрэ чя май маре, прекум обсервэм кэ повештиле молдовенешть се асямэнэ мулт ку повештиле русе. Тотодатэ еле ау ши ун колорит национал молдовенеск, чея че се реферэ ла персонажеле пур молдовенешть аша кум сынт Фэт-Фрумос, Иляна-Косынзяна, Мума-Пэдурий, Жерилэ, Сетилэ ш.а, дар сынт ши челе че се асямэнэ ку челе дин литература русэ: ку фата бабей, фата мошнягулуй, мама чя витрегэ ши мошнягул прост, урсул ши вулпя, капра ши езий.

Конклузий 		Де-а лунгул вякурилор попорул а креат ши креазэ повешть, повестирь ку тылк, че не повэцуеск.

Слайд 29Обьектул черчетэрий
ноастре а фост повестя популарэ русэ «Морозко» ши повестя луй

Ион Крянгэ «Фата бабей ши фата мошнягулуй». Кредем кэ скопул черчетэрий, каре а фост сэ арэтэм вяца поарелор молдовенешть ши челор русешть, фэкынд куноштинцэ ку литературиле ачестор попоаре, компараря секвецелор спечифиче челор доуэ попоаре ши гэсиря асемэнэрилор ынтре еле л-ам атинс. Пе паркурсул черчетэрий лукрэрий не-ам фамилиаризат ку текстеле повештилор дин литература русэ «Морозко» ши «Фата бабей ши фата мошнягулуй» ши не-ам стрэдуит сэ депистэм асемэнэриле , деосебириле дин амбеле повешть. Ам ыннаинтат аша сарчинь ка:
А ) Лектура повештий литературий русе «Морозко» ши повештий луй Ион Крянгэ «Ф ата бабей ши фата мошнягулуй».
Б) Куноаштеря концинутулуй ачестор повешть.
В) Куноаштеря калитэцилор морале але персонажелор.
Г) Редаря конциутулуй ачестор повешть.
Д) Довада асемэнэриллор ынтре повешть ши фрэция ынтре попоаре.
Обьектул черчетэрий	ноастре а фост повестя популарэ русэ «Морозко» ши повестя луй Ион Крянгэ «Фата бабей ши фата

Слайд 30Сурселе де имнформацие
Ам апелат ла аша сурсе де информаций орале: релатаря

повештилор де кэтре пэринць, буней. Ам рекурс ши ла сурселе де информацие скрисе: кэрциле ку повешть але луй Ион Крянгэ, повестя популарэ русэ «Морозко», имажинь ын кулорь, де колораре пентру елевь, имажинь-видео( филме ку десене анимате), студиеря литературий векь, спечиилор фолклориче, класификаря повештилор.
Сокотим кэ ипотеза лукрэрий : Фиекаре ом требуе сэ-шь куноаскэ литература популарэ а нямулуй сэу, сэ евите калитэциле урыте але персонажелор ши сэ урмезе челор май фрумоасе латурь оменешть, сэ култиве ын инимь компэтимиря, рэбдаря, стима, драгостя де мункэ. Ам доведит кэ ши литература попорулуй рус урмязэ ачеляшь скопурь. Ам демонстрат кэ е стрынсэ фрэция ынтре ачесте доуэ литературь-сурорь, ка ши фрэция ынтре ачесте доуэ попоаре.
 

Сурселе де имнформациеАм апелат ла аша сурсе де информаций орале: релатаря повештилор де кэтре пэринць, буней. Ам

Слайд 315.Библиографие 
1. Повестя популарэ русэ «Морозко»
2. Повестя молдовеняскэ а луй Ион Крянгэ

«Фата бабей ши фата мошнягулуй» дин картя «Аминтирь дин копилэрие» Кишинэу, Литература артистикэ, 1987
3. Г. Богач, И Артичан, В.Коробан
4. История литературий молдовенешть. Волумул 1. Едитура де стат а Молдовей Кишинэу 1958
5. Дикционар експликатив молдовенеск
6. Григоре Ботезату Повешть молдовенешть «Де н-ар фи ну с-ар повести» Кишинэу, Литература артистикэ 1983

5.Библиографие 1. Повестя популарэ русэ «Морозко»2. Повестя молдовеняскэ а луй Ион Крянгэ «Фата бабей ши фата мошнягулуй» дин

Что такое shareslide.ru?

Это сайт презентаций, где можно хранить и обмениваться своими презентациями, докладами, проектами, шаблонами в формате PowerPoint с другими пользователями. Мы помогаем школьникам, студентам, учителям, преподавателям хранить и обмениваться учебными материалами.


Для правообладателей

Яндекс.Метрика

Обратная связь

Email: Нажмите что бы посмотреть