Презентация, доклад на тему Презентаре пе тема Модалитэць де ымбогэцире а вокабуларулуй елевилор

Содержание

Тоталитатя кувинтелор уней лимбь формязэ вокабуларул. банкэ кает карте елев шкоалэ

Слайд 1Тема:
Модалитэць де ымбогэцире, активизаре ши нуанцаре а вокабуларулуй елевилор.

Тема:Модалитэць де ымбогэцире, активизаре ши нуанцаре а вокабуларулуй елевилор.

Слайд 2Тоталитатя кувинтелор уней лимбь формязэ вокабуларул.

банкэ

кает карте елев

шкоалэ копак аер

флоаре ярбэ соаре
Тоталитатя кувинтелор уней лимбь формязэ вокабуларул. банкэ       кает

Слайд 3Лексикул лимбий се ымпарте ын:
Фондул лексикал принчипал сау вокабуларул фундаментал. Ачесте

кувинте се дистинг прин:
а) стабилитате (касэ, ом, а лукра);
б) сынт куноскуте пе ынтрег териториу;
в) ау о маре капачитате де дериваре (ом,
омение, оменеште, оменеск, оменос,
неоменос);
г) денумеск сау експримэ челе май импортанте
обьекте, ноциунь ши релаций;

Лексикул лимбий се ымпарте ын:Фондул лексикал принчипал сау вокабуларул фундаментал. Ачесте кувинте се дистинг прин:

Слайд 4 2. Маса вокабуларулуй есте алкэтуитэ дин кытева групурь лексикале ши ануме:

а) архаисмеле;
б) неоложисмеле;
в) кувинтеле режионале;
г) жаргоанеле…

2. Маса вокабуларулуй есте алкэтуитэ дин кытева групурь лексикале ши ануме:     а)

Слайд 5Динтре категорииле де кувинте каре интрэ ын вокабуларул де базэ ал

лимбий не путем аминти:

денумириле унор обьекте ши акциунь фоарте импортанте: касэ, масэ, а мынка, а мерже ш.а.;

Динтре категорииле де кувинте каре интрэ ын вокабуларул де базэ ал лимбий не путем аминти:  денумириле

Слайд 6 Денумириле унор бэутурь ши

май алес алименте де примэ нечеситате:
апэ, лапте, пыне, легуме ш.а.

Денумириле унор бэутурь ши май алес  алименте де примэ

Слайд 7 денумириле унор пэрць але

корпулуй оменеск: мынэ, пичор, гурэ, лимбэ ш.а.


денумириле унор пэрць але корпулуй  оменеск: мынэ, пичор, гурэ,

Слайд 8 денумириле унор пэсэрь ши анимале:

гэинэ, пуй, рацэ, порк ш.а.

денумириле унор пэсэрь ши анимале: гэинэ, пуй, рацэ, порк ш.а.

Слайд 9 денумириле унор арборь ши

фрукте: пом, мэр, нук, нукэ ш.а.

денумириле унор арборь ши фрукте: пом, мэр, нук, нукэ ш.а.

Слайд 10 денумириле унор кулорь май

импортанте: алб, негру, рошу, галбен ш.а
денумириле унор кулорь май  импортанте: алб, негру, рошу, галбен ш.а

Слайд 11 денумириле мембрилор де фамилие ши

але унор граде де рудение: татэ, мамэ, фрате, непот ш.а.;

денумириле мембрилор де фамилие ши але унор граде де рудение:

Слайд 12 денумириле лунилор анулуй ши а зилелор сэптэмыний: лунь, марць,

дечембрие, аугуст ш.а.
денумириле лунилор анулуй ши а зилелор сэптэмыний: лунь, марць, дечембрие, аугуст ш.а.

Слайд 13Мижлоачеле де ымбогэцире а вокабуларулуй сынт:
.
интерне
екстерне

Мижлоачеле де ымбогэцире а вокабуларулуй сынт:.интернеекстерне

Слайд 14Интерне
дериваря
компунеря
(бинефэкэтор)
скимбаря валорий граматикале
(Ел аре ун кыне рэу, каре мушкэ рэу пе

орьчине. Рэул вине пе неаштептате.)
Интернедериварякомпунеря(бинефэкэтор)скимбаря валорий граматикале(Ел аре ун кыне рэу, каре мушкэ рэу пе орьчине. Рэул вине пе неаштептате.)

Слайд 15Дериваря
ку префиксе – десфаче, префаче, рефаче
ку суфиксе – фэкэтор, фэкэтурэ


парасинтетикэ
(ку префикс ши суфикс) – префэкэтор

Дериваряку префиксе – десфаче, префаче, рефаче ку суфиксе – фэкэтор, фэкэтурэ парасинтетикэ (ку префикс ши суфикс) –

Слайд 16Екземпле де ымбогэцире а вокабуларулуй прин дериваря ку суфиксе ши префиксе;

ши скимбаря валорий граматикале.

Анекса № 1

Екземпле де ымбогэцире а вокабуларулуй прин дериваря ку суфиксе ши префиксе; ши скимбаря валорий граматикале.

Слайд 17Метафора:


“фок че арде”

“Лимба ноастрэ”

“дойна дорурилор ноастре”

“о комоарэ”

“нумай кынтек”

“граюл пыний”

Метафора:            “фок че арде”“Лимба ноастрэ”“дойна дорурилор

Слайд 18Персонификаря:
«Реведере»
“ - Кодруле, кодруцуле,
Че май фачь, дрэгуцуле,
Кэ, де кынд

ну не-ам вэзут,
Мултэ време а трекут.
Ши, де кынд м-ам депэртат,
Мултэ луме ам ымблат…”
(М. Еминеску)
Персонификаря:«Реведере» “ - Кодруле, кодруцуле, Че май фачь, дрэгуцуле,Кэ, де кынд ну не-ам вэзут,Мултэ време а трекут.Ши,

Слайд 19Репетиция:
«Доар фемея»

“Май режинэ декыт флоаря
Доар фемея

поате фи.
Май адынкэ декыт маря
Доар фемея поате фи…”
(Д. Матковски)

Репетиция:«Доар фемея»  “Май режинэ декыт флоаря   Доар фемея поате фи.   Май адынкэ

Слайд 20 Методе де предаре а ноциунилор де вокабулар
Традиционале (класиче)
модерне

Методе де предаре а ноциунилор де вокабуларТрадиционале (класиче)модерне

Слайд 21Конверсация есте каля ынтребэрилор ши а рэспунсурилор
Ынтребэриле, адресате

елевилор, требуе сэ ындеплиняскэ анумите кондиций:
-сэ фие пречисе,
- експримате корект ши симплу,
- сэ стимулезе гындиря елевилор,
- сэ фие адресате ынтр-о сукчесиуне
ложикэ.

Конверсация есте каля ынтребэрилор ши а рэспунсурилор   Ынтребэриле, адресате елевилор, требуе сэ ындеплиняскэ анумите кондиций:

Слайд 22«Греерул ши фурника»

Александру Донич







Анекса № 2
«Греерул ши фурника»

Слайд 23 Екзерчициул урмэреште ынвэцаря унор деприндерь, консолидаря куноштинцелор сау стимуларя унор капачитэць.


Анекса № 3
Екзерчициул урмэреште ынвэцаря унор деприндерь, консолидаря куноштинцелор сау стимуларя унор капачитэць.

Слайд 24 Повестиря

Повестиря

Слайд 25Жокул дидактик
«Компуне кувинтеле»
«Спуне че фел есте»
Жокул жетоанелор
Континуэ пропозиция
Гындеште-те ши комплетязэ

Анекса №4
Жокул дидактик«Компуне кувинтеле»«Спуне че фел есте»Жокул жетоанелорКонтинуэ пропозиция Гындеште-те ши комплетязэ

Слайд 26Гындиць-лукраць ын перекь, комуникаць
Екземплу:
Че калитэць авя Ионел Истецу?

(“Кувынтул” Ион Друцэ)
Листэ ку ынсушириле персонажулуй:
весел бун де гурэ ку глас фрумос
молипситор сэритор ла невое ку ворбэ линэ
харник вешник гата де шотий


Гындиць-лукраць ын перекь, комуникацьЕкземплу: Че калитэць авя Ионел Истецу?

Слайд 27Диамантул ши пирамида повестирий
Скриеря уней пирамиде, се ва фаче дупэ

урмэтоаря регулэ:
- ун кувынт пентру локул унде се десфэшоарэ ынтымпларя;
- 2 кувинте пентру персонажул принчипал;
- 3 кувинте пентру ынсушириле луй;
- 4 кувинте пентру фаптеле луй;
- 5 кувинте пентру анализэ.

Диамантул ши пирамида повестирий Скриеря уней пирамиде, се ва фаче дупэ урмэтоаря регулэ: - ун кувынт пентру

Слайд 28 Екземплу:

Молдова
Александру чел Бун
Ынцелепт, кумпэтат, чинстит
А луптат, а бируит, а зидит, а дескис
Респектат, адмират, прецуит, поменит, юбит

Екземплу:

Слайд 29Модалитэць де експликаре а кувинтелор некуноскуте
а) Перчеперя немижлочитэ а обьектулуй сау

а акциуний денумите прин кувынт.
Нэфрамэ - басма финэ де пынзэ, цесутэ ануме пентру а-шь акопери фемеиле капул ку еа.
б) Ын казул кынд ну се поате арэта обьектул, се поате арэта ун десен, ун таблоу, макета, мулажул луй (нуфэр, стуф, салчие, лебэдэ).

Модалитэць де експликаре а кувинтелор некуноскутеа) Перчеперя немижлочитэ а обьектулуй сау а акциуний денумите прин кувынт.

Слайд 30 в) Алте кувинте се пот експлика

прин мимика фецей сау прин жестурь (ынкрунтэ).


г) Ла експликаря кувинтелор путем апела ла синониме (пулбере-праф, колб;
дуйос-блынд).
д) Десеорь, пентру а експлика кувинтеле неынцелесе, се апелязэ ла традучерь (ын лимба матернэ).
в) Алте кувинте се пот експлика прин  мимика фецей сау прин

Слайд 31


Вэ мулцумеск

пентру атенцие!
Вэ мулцумеск    пентру атенцие!

Что такое shareslide.ru?

Это сайт презентаций, где можно хранить и обмениваться своими презентациями, докладами, проектами, шаблонами в формате PowerPoint с другими пользователями. Мы помогаем школьникам, студентам, учителям, преподавателям хранить и обмениваться учебными материалами.


Для правообладателей

Яндекс.Метрика

Обратная связь

Email: Нажмите что бы посмотреть