Презентация, доклад на тему Конкурсная работа на форуме методических идей учителей молдавского языка и литературы Дезволтаря ворбиририй коеренте ла лекцииле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ

Содержание

КУПРИНСУЛI ИНТРОДУЧЕРЕ………………………………………………………….3 II КОНЦИНУТУЛ………………………………………………………….4 Партя 1

Слайд 1 КМ «ДРЫП о. Каменка»

ИМЫ «Шкоала де базэ де инструире женералэ-грэдиницэ де копий дин сатул Грушка»

ЛУКРАРЯ ДЕ КОНКУРС
Дезволтаря ворбиририй коеренте
ла лекцииле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ (шкоала алолингвэ)
Секция де филоложие
  Ауторул лукрэрий:
ынвэцэторул де лимбэ
ши литературэ молдовеняскэ
градул дидактик –II
номинация «Систематизаря
експериенцей де мункэ»
Карпенко Н.В.

Каменка, 2018

КМ «ДРЫП о. Каменка»            ИМЫ

Слайд 2 КУПРИНСУЛ
I ИНТРОДУЧЕРЕ………………………………………………………….3 
II КОНЦИНУТУЛ………………………………………………………….4

Партя 1
1 .1. Скопуриле ши сарчиниле……………………………………………..4
 
1.2. Лукрул ку текстул ……..…………………………………………… …5
Партя а 2
1.1.Дезволтаря креативитэций ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ……7
 
1.2. Лукрул визуал, дискуций орале ……………………………………..9
 
1.3.Жокуриле лингвистиче………………………………………………..12
 
1.4. Минута поетикэ……………………………………………………….13
 
1.5. Микрокомпунеря……………………………………………………...14
 
III ЫНКЕЕРЕ……………………………………………………………...15
 
БИБЛИОГРАФИЕ…………………………………………………………16
 

КУПРИНСУЛI ИНТРОДУЧЕРЕ………………………………………………………….3 II КОНЦИНУТУЛ………………………………………………………….4

Слайд 3 Интродучере. Актуалитатя проблемей
Ворбиря копиилор де азь, ын вякул телевизиуний ши ал

калкулатоарелор, есте сэракэ. Дакэ пе тимпурь елевул ера ындемнат сэ читяскэ о карте оарекаре, о повесте, о повестире сау вреун роман, атунч ел рекуржя ла библиотекэ. Дар астэзь мулте с-ау скимбат. Библиотечиле, ын чея че привеште чититорул молдовян, ну с-ау ынноит де врео доуэзечь ши чинч де ань сау челе векь ну сынт атрактиве, ну кореспунд реалитэций, компаратив ку челе дин литература русэ, каре перманет се реынноеск.
Десеорь елевул апелязэ ла чититорул електроник, ла филмеле артистиче, унде ну е невое де ефортурь марь.
Пе де алтэ парте, ну есте респектатэ интонация, тембрул гласулуй, ну пот пронунца корект кувинтеле ын лимба молдовеняскэ, ну-шь пот експрима гындуриле, ну пот фолоси креативитатя, нич орал ши нич ын скрис, ле есте мэржинит вокабуларул, ле липсеште медиул де комуникаре ын лимба молдовеняскэ, ба апроапе тоате емисиуниле ла телевизор сынт ын лимба русэ.
Есте трист фаптул, кэ ворбиря елевилор рушь есте кам «стынгаче». Елевий ышь експримэ гындуриле непронунцынд терминацииле кувинтелор сау скимоносинд карева сунете. Кяр лимбажул аузит ла телевизор, кувинтеле ной, нелитераре, диалектисмеле стрикэ лимбажул де тот.
Десигур, ку ачаста е новое сэ не конфрунтэм ной, ынвэцэторий де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ, ши путем с-о фачем доар ла ореле де лекций. Пентру ачаста е невое де а елабора ниште кэй ефективе де лукру, де а утилиза методе де лукру спечифиче дезволтэрий ворбирий. Де а фолоси креативитатя ла лекцииле де лимбэ ши литературэ.
Астэзь, ын периоада де инкадраре а ноилор стандарде, педагогул требуе сэ гэсяскэ ачел мижлок, пентру ай мотива пе елевь сэ ынсушяскэ о лимбэ нематернэ.
Фиреште, есте о мункэ асидуэ, каре нечеситэ о организаре бинегындитэ, ынцелепчуня педагогулуй, инвенция, о богатэ еспериенцэ де мункэ.
Интродучере. Актуалитатя проблемей Ворбиря копиилор де азь, ын вякул телевизиуний ши ал калкулатоарелор, есте сэракэ.

Слайд 4КОНЦИНУТУЛ
1 .1. Скопуриле ши сарчиниле

Прин урмаре, скопул лукрэрий есте: дезволтаря ворбирий

орале ши скрисе ла лекцииле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ ын шкоала алолингвэ.
Пентру а атинже скопуриле се ынаинтязэ урмэтоареле черинце:
Студиеря ши синтетизаря литературий ла обьект, черчетаря експериенцей де мункэ.
Де а ле трези елевилор интересул кэтре обьект.
Де а активиза лукрул индепендент ал елевилор.
Де а форма перчеперь де ворбире оралэ ши скрисэ ла елевь.
Де а-й ынвэца пе елевь сэ ынцелягэ текстул некуноскут ши креаря унуй текст проприу.
Де а дезволта креативитатя елевилор, култура ворбирий елевилор школий алолингве; утилизаря ынсэрчинэрилор ла лекций, че контрибуеск ла дезволтаря ворбирий коеренте а елевилор, континуаря студиерий литературий ла темэ.
 
 
 

КОНЦИНУТУЛ1 .1. Скопуриле ши сарчинилеПрин урмаре, скопул лукрэрий есте: дезволтаря ворбирий орале ши скрисе ла лекцииле де

Слайд 5 1.2. Лукрул ку текстул
Лукрул ла дезволтаря ворбирий инклуде ын сине формаря

деприндерилор де лектурэ експресивэ. Окупациилор де лектурэ експресивэ ле вине антериор лукрул асупра дезволтэрий аузулуй фонематик ( капачитатя де а деосеби сунетеле ын кувинте, де а ле пронунца корект ши експресив, де а акчентуа корект кувинтеле, де а сегмента пропозицииле, де а скимба тембрул вочий). Де а тинде ка нич ун текст сэ ну фие читит монотон, неекспресив.
Уна динтере принчипалеле етапе але лекцией есте чя прегэтитоаре, кынд елевий ынчаркэ сэ нумяскэ тема текстулуй, скопул, нечесаре ын континуаре, пентру прогнозаря темей ши концинутулуй текстулуй, утилизэм аша форме де лукру ка:
А) пречизаря темей ши идея принчипалэ, ку каре се вор фамилиариза ла лекцие. Пентру ачасте се фаче о анализэ а темей пречеденте, денумиря модулулуй.
Б) прогнозаря ( пресупунеря концинутулуй текстулуй). Пентру ачаста ынаинтэм урмэтоареле ынсэрчинэрь:
* Кум кредець, вой, кам че информацие поате сэ концинэ ачест текст?
*Ынгэдуиць дин кыте пэрць е алкэтуит текстул, аргументации-вэ пэреря.
В) Лукрул ку вокабуларул:
Се лэмуреште сенсул кувинтелор-кее дин текст, куноскуте дежа елевилор дупэ лекция пречедентэ, лукрул преалабил. Ынвэцэторул тэлмэчеште сенсул кувинтелор ку ажуторул дикционарулуй, дакэ е нечесар
Г) Лукрул ку ун текст некуноскут ынчепе ку лукрул асупра кувинтелор дин ачест текст.
Адресэм ынтребэрь ын база текстулуй, пентру а верифика че ау ынцелес елевий ши де а ынцележе, унде ау ынтылнит дификултэць.
Май утилизез ши аша форме де лукру ка пронунцаря пропозициилор ын лимба русэ ши гэсиря лор ын текстул дин лимба молдовеняскэ. Елевий ынчаркэ де синестэтэтор сэ редее концинутул ын лимба молдовеняскэ.

1.2. Лукрул ку текстул Лукрул ла дезволтаря ворбирий инклуде ын сине формаря деприндерилор де лектурэ

Слайд 6

Ын мунка мя утилизез техноложий информационале, де жок, де лукрул индивидуал,

ынвэцэмынт диференциат. Тоате ачестя ле пермит елевилор сэ ынцелягэ кэ, ынсушинд капачитэциле де ворбире, ей ышь лэржеск посибилитэциле де комуникаре.
Нечесар есте де а-л фаче пе елев сэ-шь експриме прин кувинте фрумоасе, афективе, чея че ел а вэзут, а симцит. Есте импортант де а ле доведи елевилор кэ лимба молдовеняскэ есте фрумоасэ, дакэ о куношть.
Текстул есте база дезволтэрий медиулуй де ворбире ал лимбий молдовенешть, ачест прочес формязэ деприндериле де ортографие.
Лукрул ку текстул требуе сэ се трансформе ынтр-ун полилог, партичипант актив ал кэруя ва фи фиекаре елев.
Ын прочесул лукрулуй ку текстул се активизязэ ши се перфекционязэ челе май импортанте меканисме: мемория, атенция, меканисмул античипацией(де преведере). Меканисмул скимбулуй екивалент( «традучеря» челор читите прин кувинтеле проприй, редаря концинутулй прин кувинтеле проприй ш а.м.д.) Ын афарэ де ачаста ын тимпул лектурий се активизязэ ши меканисмул де компримаре а концинутулй текстулуй, чея че премите чититорулуй сэ ынцелягэ сенсул ( ну нумай кувинтеле ла темэ!), сэ континуе ку перчеперя текстулуй май департе.
Пентру ка тоате посибилитэциле лектурий сэ фие реализате, требуе ындеплинит лукрул ачеста систематик.
 
 

Ын мунка мя утилизез техноложий информационале, де жок, де лукрул индивидуал, ынвэцэмынт диференциат. Тоате ачестя ле

Слайд 7 Партя а II 1.1.Дезволтаря креативитэций ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ
Прочесул де модернизаре

а ынвэцэмынтулуй урмэреште принтре алте обьективе – дезволтаря креативитэций гындирий елевилор. Проблема каре стэ астэзь есте де а гэси кэиле ши мижлоачеле челе май ефичиенте де дезволтаре а креативитэций.
Персоанеле карактеризате прин гындире креатоаре ажунг май репеде ла идей ши принчипий ной пентру еле. Кынд се я ын дискуцие ачест тип де гындире, ел се рапортэ, де регулэ, нумай ла елевь.
Елементеле принчипале але креативитэций сынт: флексибилитатя, сенсибилитатя, орижиналитатя, флуенца ши инжениозитатя.
Флексибилитатя есте елементул де адаптаре а гындирий ла ситуаций ной, унеорь непревэзуте, ку скопул де а кэута ши а гэси солуций оптиме але проблемелор че апар ын диверсе домений де куноаштере, инклусив ши чел ал куноаштерий артистиче.
Де флексибилитате цине ши капачитатя де а организа лекцииле астфел ынкыт сэ се крезе кондиций оптиме де колабораре а педагогулуй ши елевилор. Ын аша фел шкоала контемпоранэ каутэ форме ной де лекций нестандарте.
Орижиналитатя инклуде ынсуширя индивидулуй де а авя атитудинь персонале, фэрэ тендица де а копия сау а репродуче модул де гындире ал алтора. Орижиналитатя е ун елементе че се рпортэ ши ла стил. Деч фиекаре о мышь аре стилул сэу. Ел ну се я ку ымпрумутул де ла чинева, чи се формязэ пе темеюл мунчий проприй дупэ формула «гэсеште-те пе сине».
Флуенца есте о проприетате а стилулуй ши се карактеризязэ прин курсивитате ши флуидитате ын експримаре. Чине игнорязэ ачастэ ачастэ калитате а лимбажулуй, ва дебита тексте инкоеренте, каре ла рындул лор, вор ынтрона ла лекцие о атмосферэ де монотоние ши пликтисялэ нефаворабилэ креативитэций.

Партя а II 1.1.Дезволтаря креативитэций ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ Прочесул де модернизаре а ынвэцэмынтулуй урмэреште

Слайд 8Сензитивитатя ынсямнэ факултатя де а симци, де а фи сенсибил. Ария

ши профунзимя сензитивитэций депинд де спиритул де обсервацие каре се едукэ ла елев прин екзерчиций дирижате де педагог ын прочесул де перчепцие ши де гындире. Спиритул де обсервацие соличитэ акизиционаря де кэтре елевь а унор прочедее спечифиче де мункэ интелектуалэ кум сынт: инвестигаря, компараря, евалуаря ш.а. Спиритул де обсервацие се дезволтэ атыт прин урмэриря немижлочитэ, атентэ ши систематикэ а унор феномене дин реалитатя ынконжурэтоаре, кыт ши ын прочесул лектурий оперелор белетристиче, а лукрэрилор штиинцифиче, а контемплэрий оперелор де артэ: пиктурэ, скулптурэ етч. Де спиритул де обсервацие депинде , ын ултима анализэ, спиритул креатор. Ка сэ гындешть кум требуе, е невое сэ симць ку путере чея че гындешть ши нумай атунч вей путя сэ те експримь бине.
Инжениозитатя индикэ спиритул инвентив ши де инициативэ – калитэций индиспенсабиле креативитэций умане. Ынсуширя де а фи инжениос се импуне ка ун семн ал уней минць ажере капабиле сэ гэсяскэ солуций неординаре ын челе май компликате ши сурпринзэтоаре ымпрежурэрь.
Инжениозитатя есте о премисэ сигурэ а евитэрий гындирий стереотипе че торпилязэ креация. Педагогул, креатор ел ынсушь, ва стимула мереу спиритул инвентив ал дисчиполилор сэй, унеорь кяр, ку рискул де а контразиче каноанеле ши нормеле дидактиче, методиче. Кэч елевул девине о песоналитате че се респектэ ши есте респектат доар атунч кынд е ын старе сэ-шь манифесте «еу»-л проприу, сэ се проектезе ын конштиинца де сине, ын сентиментул демнитэций валорий персонале
Ынвэцэторул ва сусцине орьче манифестаре де инжениозитате а елевилор ши ну ва реакциона категорик негатив атунч кынд вреунул, скриинд о компунере, се ва абате, ба поате о ва трата ку тотул ын алтэ кее, аша кум л-ау ажутат куноштинцеле, експериенца вьеций ши клипа де инспирацие.

Сензитивитатя ынсямнэ факултатя де а симци, де а фи сенсибил. Ария ши профунзимя сензитивитэций депинд де спиритул

Слайд 91. Лукрул визуал, дискуций орале
Фелуриле де лукру визуал: 
а) диалогул орал;

б) повестиря оралэ;  в ) повестиря скрисэ .
2. Жокуриле лингвистиче 
3. Минута поетикэ
4. Микрокомпунеря
 
 

1. Лукрул визуал,  дискуций оралеФелуриле де лукру визуал: а) диалогул орал; б) повестиря оралэ;  в ) повестиря

Слайд 101.2. Лукрул визуал, дискуций орале
Скопул принчипал ал ачестуй лукру –

де а-й ынвэца сэ аскулте, сэ аудэ, сэ-шь формзе гындуриле ши сэ-шь аргументезе пэрериле.
Лекцииле де лимбэ молдовеняскэ ын шкоала алолингвэ ау ларжь посибилитэць пентру организаря ши десфэшураря унор мултипле активитэць креатоаре, мените сэ дезволте аптитудиниле елевилор, капачитэциле лор интелектуале.
Вой енумера доар унеле:
-алкэтуиря пропозициилор дупэ таблоу;
-алкэтуиря пропозициилор дупэ скемэ;
- дезволтаря пропозициилор ку ажуторул ынтребэрилор;
-формаря кувинтелор ной прин ынлокуиря литерелор динтр-ун кувынт;
- алкэтуиря перекилор де кувинте легате дупэ ынцелес;
- гэсиря кувинтелор ку сенс апропият сау опус;
-алкэтуиря кувинтелор ной ку ку ажуторул префикселор ши суфикселор;
-презентаря графикэ а легэтурий динтре кувинте ынтр-о пропозицие;
-алкэтуиря унор тексте дупэ пропозицииле дате;
-комплетаря пропозициилор ку ынсушириле (акциуниле)потривите обьектулуй;
-комплетаря версурилор ку кувинте че римязэ;
-повестиря прин аналожие;
-континуаря повестирий;
-повестиря ку скимбаря формей;
-алкэтуиря текстелор де спечий литераре диферите (повестире, лежендэ, повесте, гичитоаре етч.)

1.2. Лукрул визуал,  дискуций оралеСкопул принчипал ал ачестуй лукру – де а-й ынвэца сэ аскулте, сэ

Слайд 11Кяр дин примеле зиле де шкоалэ се чер ефектуате екзерчиций каре

ар активиза гындиря елевилор, й-ар мобилиза мереу спре кэутаре, ле-ар стимула ши дезволта имажинация креатоаре, й-ар ындемна пе елевь сэ се манифесте ын рол де ынвэцэторь.
Алтернаря реушитэ а диверселор типурь де активитэць креатоаре ый ва каптива пе елевь, ле ва трези интересул ши нечеситатя де а пэтрунде ын мьезул лимбий молдовенешть, де а о студия ши де а о куноаште май профунд спре а о фолоси ын вяцэ. Имажинация копилулуй стимулатэ спре нэскочиря ноилор кувинте ва фолоси апой ачеляшь методе пентру тоате типуриле де експерименте каре чер атитудине креатоаре.
Вой ынчерка сэ адук екземплу доар унеле динтре челе май ефичиенте екзерчиций креатоаре , екзерчиций актуализате ши модификате.
-алкэтуиря пропозициилор пе база илустрациилор, таблоурилор;
-алкэтуиря пропозициилор дупэ скемеле пропусе (С +А+ В+п.с.) ш.а.
-алкэтуиря пропозициилор пе о анумитэ темэ;
-моделаря прин литере а кувынтулуй че денумеште обьектул десенат;
-алкэтуиря кувинтелор ку ажуторул силабелор пропусе;
-формаря кувинтелор ной прин адэугаря сау скимбаря уней литере;
-алкэтуиря пропозициилор, авынд ка репер кувинте, ымбинэрь ши групурь де кувинте;
-дезволтаря пропозициилор ку ку ажуторул ынтребэрилор: Чине? Че? Че фаче? Каре?
-гэсиря ши скриеря кувинтелор че римязэ;
-аранжаря ын ордине сукчесивэ а фрагментелор унуй текст куноскут;
-континуаря текстулуй ш.а.
-ла силаба ко- адэугаць силабе потривите пентру а обцине кувинте ной (ко-вор, ко-жок, ко-лак)
-формацькувинте ной скимбынд о литерэ:( копак- колак, ску-кук, сос-сус, лак-лок, мак-рак, кар-сар) ш.а.м.д.
- комплетаць ку силабе потривите:
-комплетаць кувинтеле ку силабеле липсэ ши формулаць пропозиций; - ымбинаць силабеле де май жос ын аша фел ка сэ кэпэтаць кувинте-денумирь де копачь; - трансформаць кувинтеле дин прима колоницэ ын кувинте ку доуэ силабе ши скриеци-ле ын колоница а доуа;

Кяр дин примеле зиле де шкоалэ се чер ефектуате екзерчиций каре ар активиза гындиря елевилор, й-ар мобилиза

Слайд 12Чине штие май мулте кувинте?
А) Ынвэцэторул нумеште литера, яр елевий вор

требуи сэ нумяскэ кыт май мулте кувинте ши сэ ле пронунце корект.
-а (ак, ам, арэ, апэ, ацэ)
-б (бан, бал, бек, бате, бэу,брад)
-в (вис, вал, вале, вулпе, вине, винерь)
Б) Се спуне ун кувынт: нуме де флоаре, нуме де анимал, нуме де месерий….) Елевий требуе сэ нумяскэ кыт май мулте ынсуширь ла ачест кувынт.
В) Ла пронунцаря коректэ а унор сунете ын лимба молдовенякэ се пропуне сэ нумяскэ спре екземплу кувинте че концин сунетул и ла тема «Ла дерделуш» (спре екз.) (сание, троян, патине, сэниуш, ярнэ, нинже,аржинт), апой ли се пропуне сэ ле нумяскэ пе челе каре ну концин ачест сунет (жер, зэпадэ, омэт, булгэре)
Г) «Че кувинте с-ау рэтэчит» ? ла стимуларя атенцией. Сесизэрий валорий фоноложиче а сунетелор, факултэцилор креатоаре контрибуе поезий ку кувинте скимбате ку локул, елевий требуе сэ фие атенць ши сэ ле гэсяскэ, сэ ле нумяскэ корект. -Кум поате фи?
Ынвэцэторул чере елевилор сэ нумяскэ кыт май мулте детерминативе, карактеристичь деспре ун оарекаре кувынт (ун авион, о карте, ун копил, ун приетен.ш.а.м.д.)
О инверсэ вариантэ унде елевий нумеск кувынтул есте гичитоаря. Пропунем гичиторь деспре професий. Феномене але натурий, анотимпурь але анулуй, диферите обьекте.
Екзерчицииле ку карактер креатор пот фи фолосите ын периоада ынсуширий орале ши сынт утиле ши ын калитате де катализатор ал интересулуй когнитив, ал менцинерий куриозитэций ши нерэбдэрий ку каре елевий пэшеск прагул школий зи де зи. Бинеынцелес, кэ ла база сукчесулуй ва ста ши елабораря уней платформе прегэтитоаре, ши ешалонаря ын систем бине кибзуит а тутурор типурилор де активитэць креатоаре.

Чине штие май мулте кувинте?А) Ынвэцэторул нумеште литера, яр елевий вор требуи сэ нумяскэ кыт май мулте

Слайд 13 1.3.Жокуриле лингвистиче 
Дупэ модул кум се жоакэ, обсервэм дакэ ун копил есте

май креатив, май актив ын жок, дакэ поате сау ну сурпринде солуций ной, инжениоасе, дакэ диспуне де кларитате де идей, коеренцэ ын ролул че ши л-а асумат.
Жокул контрибуе интенс ла едукаря женералэ а копилулуй, ла ангажаря луй ынтр-о комуникаре мултилатералэ, амплификэ рефлектаря релациилор сочиале ын конштиинца ши персоналитатя копилулуй, компликэ фондул де кондуитэ потенциалэ.
Жокуриле дидактиче организате ын конкорданцэ ку черинцеле психоложией ынвэцэрий, репрезинтэ ун мижлок актив ши ефичиент де инструире ши едукаре а елевулуй. Прин активитатя де жок елевул добындеште куноштинце, ши се формязэ вариате акциунь минтале, каре инфлуенцязэ дезволтаря прочеселор психиче, се фаче тречеря , ын етапе, де ла акциуниле практиче, материале де жок спре акциунь минтале, ын планул репрезентэрилор. Жокул аре ун рол форматив ши, прин интермедиул луй, копилул аре посибилитатя де а реконституи, де а репродуче ынтр-о формэ интуитив-активэ о арие купринзэтоаре дин реалитатя обьективэ.
  Прин жок копилул добындеште нумероасе ши вариате куноштинце деспре медиул ынконжурэтор прин каре и се дезволтэ прочеселе психиче де рефлектаре директэ ши немижлочитэ а реалитэций: перчепцииле, репрезентэриле, мемория, имажинация, гындиря, лимбажул. Ын тимпул жокулуй репрезентэриле копилулуй се ымбогэцеск, се пречизязэ ши се контурязэ. Трекынд де ла репрезентэрь ла ноциунь, копилулуй и се дезволтэ мемория, гындиря активэ, унде ун рол импортант жоакэ лимбажул. Жокуриле дидактиче дестинате лимбажулуй контрибуе, ын маре мэсурэ, ла дезволтаря активитэций аудитиве а аузулуй фонематик. Еле соличитэ перчепция коректэ а сунетелор, десчифраря композицией соноре сау семналаря презенцей сау абсенцей унуй анумит сунет ынтр-ун кувынт.
О алтэ сарчинэ пе каре о ын деплинеск жокуриле дидактиче дестинате дезволтэрий лимбажулуй се реферэ ла кларификаря ши пречизаря унор ноциунь, сарчинэ че се реализязэ конкомитент ку челе че се реферэ ла ымбогэциря вокабуларулуй ши активизаря луй. Жокуриле пе каре ле-ам утилизат ау урмэрит коректаря грешелилор константе, формаря деприндерий де експримаре коректэ, ымбогэциря вокабуларулуй актив ал елевилор.

1.3.Жокуриле лингвистиче  Дупэ модул кум се жоакэ, обсервэм дакэ ун копил есте май креатив, май актив

Слайд 14- Еу зик уна, ту зичь мулте! (сингулар-плурал)
-Еу зик мулте,

ту зичь уна!(плурал – сингулар)
-Скрие ын колоане патру кувинте каре сэ арэте
май мулте кувинте
 -  «Корректор»
 -«Инклуде кувынтул» -  Континуэ повестиря дупэ ун ынчепут дат… - Лэржеште сенсул пропозициилор. -  Гэсеште «ал трейля е де присос»  
- Еу зик уна, ту зичь мулте! (сингулар-плурал) -Еу зик мулте, ту зичь уна!(плурал – сингулар)-Скрие ын

Слайд 15 1.4. Минута поетикэ
Сынт биневените ши «Клипеле поетиче». Ле пропун елевилор

ниште риме, яр ей ынчаркэ сэ алкэтуяскэ катрене.
…..варэ, Де екз.: Кум не вине драга варэ,
…..царэ. Плекэм ла буника ла царэ.

…..пеште, Зиче кэ принде мулт пеште,
…..нэскочеште. Дар ел минчунь нэскочеште.
 
…..омэт, Афарэ есте мулт омэт,
…..хэт. Ел акоперэ пэмынтул хэт.
Ачесте «Клипеле поетиче» ажутэ ла дезволтаря ворбирий елевилор, диференциязэ лекцииле, креазэ интересул кэтре ынвэцэтурэ.Пе таблэ май скриу ниште катрене ши ын локул кувинтелор липсэ ле пропун елевилор сэ ле интродукэ. Пе меляг е тоамнэ яр,
Чоара стригэ « Кар-кар-кар »
Ши тот карэ-(ынчет, ынчет)
Кыте-о нукэ дин нучет.
**** Тоамна трече пе…кэраре
Ка ун семн де ынтребаре,
Ка о шоаптэ че а спус:
_-Ынк-о варэ с-а май……..дус!
-Ынк-о варэ?
-Да, о варэ,
Каре ну май вине…ярэ! ****** Виктор Телеукэ «Тоамна»)
-Унде те-ай порнит, Илие?
-Пын-ла тине-н …оспецие.
Бре, интенция-й фрумоасэ,
Дар пэкат - еу плек де-…акасэ.
К. Драгомир. «Ын оспецие»

1.4. Минута поетикэ  Сынт биневените ши «Клипеле поетиче». Ле пропун елевилор ниште риме, яр

Слайд 16 1.5. Микрокомпунеря
Микрокомпунеря – есте ун фел де екзерчициу, каре аскунде

ын сине посибилитэць нелимитате пентру дезволтаря ворбирий. Ынвэцынду-се сэ скрие микрокомпунерь, чея че есте ун лукру компликат, елевул май лент ва трече ла ун лукру май спациос. Елевий, е де менционат, се инклуд ын лукрэрь май пуцин волуминоасе. Деачея ын диферите хашурэрь, студий, ей фак дескоперириле сале проприй, фие мичь, дар дескоперирь. «Елевь, стрэдуици-вэ сэ експримаць визиуня проприе деспре черул, копачий, флоаря де примэварэ, фулжий де ня…»- мэ адресез кэтре ей.
Вырста школарэ есте периоада сенсибилэ а дезволтэрий имажинацией. Дупэ кум авя сэ спунэ креаторул теорией релативитэций Енштейн «… имажинация креатоаре есте май импортантэ декыт сума куноштинцелор акумулате». Елевий перчеп лумя, де ла ынчепут, прин интермедиул повештилор. О контрибуцие ынсемнатэ о адуче лектура повештилор ла дезволтаря ворбирий ши гындирий. Басмеле ши повештиле поартэ ын еле тезаурул лимбий ноастре.
Лектура повештилор контрибуе ла едукация моралэ а копиилор. Ын мулте басме ынт евокате счене дин лупта попорулуй прин интермедиул унор персонаже каре-й карактеризязэ пе чей май бунь луптэторь ай сэй. Ла ачастэ етапэ елевул вря сингур сэ компунэ повешть.
О шувицэ креатоаре а имажинацией о поседэ тоць – ынвэцэторул, инжинерул, медикул, пикторул. Еа е нечесарэ ши пентру дескоперириле штиинцифиче, ши пентру креаря оперелор де артэ, ла урма урмей е нечесарэ ын вяца де тоате зилеле.
Мулць ынвэцаць ау студият ачастэ темэ ши о пропун пе примул план. Дар ынвэцэторул се трансформэ ын «ынсуфлецитор», ын стимулатор ал креацией. Ролул ынвэцэторулуй ну се редуче ла трансмитеря куноштинцелор. Ачеста е омул матур каре се афлэ ку копий пентру а ле трансмите лор чея че аре май бун пентру а дезволта деприндерь де креацие ши имажинацие, а партичипа конструктив ла диферите типурь де активитате апречияте ка егале ын дрептурь: аич е ши пластика, ши театрул, ши музика, ши сфера сентиментелор морале(валориле етиче, нормеле морале), куноштинцеле, жокул.

1.5. Микрокомпунеря  Микрокомпунеря – есте ун фел де екзерчициу, каре аскунде ын сине посибилитэць нелимитате

Слайд 17Екзерчицииле де стимуларе а креативитэций елевилор пе база повештилор ый вор

пуне ын мишкаре.Ачесте методе де лукру се май нумеск ши дезморцирь але креерулуй. Еле се чер прелуате ла фиече лекцие де лимбэ молдовенякэ.
Ын сприжинул активитэций креатоаре пот вени екзерчицииле, жокуриле де креаре а кувинтелор, модификаря сфыршитулуй ши ынчепутулй повештий куноскуте, континуаря повештий.
Лукрэриле креатоаре конституе пентру елевь о сериоасэ шкоалэ лингвистикэ. Куноаштеря профундэ а лимбий есте импосибилэ фэрэ екзерсаря ей практикэ.

Екзерчицииле де стимуларе а креативитэций елевилор пе база повештилор ый вор пуне ын мишкаре.Ачесте методе де лукру

Слайд 18 Ынкеере
Лукрул ла дезволтаря ворбирий инклуде ын сине формаря деприндерилор де лектурэ

експресивэ. Окупациилор де лектурэ експресивэ ле вине антериор лукрул асупра дезволтэрий аузулуй фонематик ( капачитатя де а деосеби сунетеле ын кувинте, де а ле пронунца корект ши експресив, де а акчентуа корект кувинтеле, де а сегмента пропозицииле, де а скимба тембрул вочий). Де а тинде ка нич ун текст сэ ну фие читит монотон, неекспресив.
Креаря атмосферей де активитате креативэ комунэ ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ трезеште интересул елевилор кэтре лукрул ку текстул. Трептат ел капэтэ ун карактер де черчетаре, чея че се датореште ынсэрчинэрилор алесе ла текст, фаптул кум сынт ынаинтате, консекутивитатя ындеплинирий лор.
Утилизынд челе нумите ын мунка педагожикэ путем обцине резултате ыналте. Утилизаря систематикэ а диферитор методе ши форме де лукру дезволтэ ворбиря елевилор. Ей ну се тем сэ-шь експунэ пэреря, се стрэдуекс сэ-шь аргументезе рэспунсуриле, опиния проприе. Елевий алкэтуеск компунерь, лукрэрь креатоаре фолосинд диферите форме де лукру. Ла елевь се дезволтэ симцул лимбий, симцул кувынтулуй. Перфекционаря деприндерилор де ворбире контрибуе ла ынвэцэтура ку сукчес. Спореште активитатя елевилор. Ей ку плэчере партичипэ ла диферите матинеурь, серате, конкурсурь, олимпиезь.

Ынкеере Лукрул ла дезволтаря ворбирий инклуде ын сине формаря деприндерилор де лектурэ експресивэ. Окупациилор де

Слайд 19 Библиографие
З. Тэрыцэ. Стимуларя креативитэций елевилор ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ.

Чимишлия,1993
Н. Бондаренко. Кулежере де тексте ши екзерчиций ла лимба молдовеняскэ пентру класеле а5- а 9 а школий русе, Кишинэу. 1991
Б.М. Коган, Дистракций плус куноштинце, Едитура «Лумина», Кишинэу,1971
Г.М. Дынту. Клепсидра де аур.Кишинэу,1981
М.С. Березовская. Кулежере де тексте пентру класеле а 5-9 а школий русе.
Тираспол, 1995
И.Ф. Беженару. Студиеря теорией литературий ын класеле а 5- а 8, Кишинэу, 1987

БиблиографиеЗ. Тэрыцэ. Стимуларя креативитэций елевилор ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ. Чимишлия,1993Н. Бондаренко. Кулежере де тексте ши

Слайд 20 Анекса №1 Жокуриле пе каре ле-ам утилизат ау урмэрит коректаря грешелилор константе,

формаря деприндерий де експримаре коректэ, ымбогэциря вокабуларулуй актив ал елевилор.

Еу зик уна, ту зичь мулте! (сингулар-плурал)
Ка материал се поате фолоси кувынтул сау илустрация. Ынвэцэторул спуне нумеле унуй обьект сау аратэ илустрация, елевий авынд сарчина де а денуми май мулте обьекте де ачелашь фел. Екземплу: епуре-епурь Пенар – пенаре
Флоаре - флорь 2. Еу зик мулте, ту зичь уна!(плурал – сингулар). Ачеста фиинд опус кондицией челуй де сус
Екземплу: пэпушь- пэпушэ Кэрць -карте Гьоздане- гьоздан 3. Скрие ын колоане патру кувинте каре сэ арэте: А) нуме де оамень;
Б) нуме де планте;
В) порекле де анимале 4. Май мулте кувинте ынтр-ун кувынт. Де екз. Алина, Лина, Ина
Марина, Арина, Ина 
Че се поате кумпэра?
Де екз. Магазинул алиментар: пыне, лапте, захэр,….
Пяцэ: картофь, морковь, роший, варзэ, …. Либрэрие: карте, каете, ток,…  Селектез жокуриле цинынд конт де колективул де елевь, посибилитэциел лор. Прин жокуриле нумите ам обцинут резултате фрумоасе ын инструиря елевилор.

Анекса №1 Жокуриле пе каре ле-ам утилизат ау урмэрит коректаря грешелилор константе, формаря деприндерий де

Слайд 21«Корректор»
Сченариул жокулуй. Адесеорь не адресэм лф фоая де хыртие, ый ынкрединцэм

челе май проаспете ноутэць, информаций секрете, дестэйнуим суфлетул. Дар унеорь о микэ грешялэ поате стрика тотул, скимба тот сенсул челор скрисе… Кыт е де фиравэ скрииеря аштернутэ пе хыртие! С-ар пэря кэ ну е греу, дар де кыте куноштинце е невое пентру а-ць експуне гындуриле, а те експрима корект, фрумос!
-Де ла бун ынчепут сэ експликэм чине поате фи нумит корректор?
-Че калитэць е нечесар сэ поседе?
- вом ынчерка астэзь сэ фим ын рол де коректор. 
Ынсэрчинаря 1.
Селектаць дин пропозицииле дате ортограмеле, дефиниции-ле. Ел пе еа о я де мынэ.
Я, мэй фрате, дисчиплинэ.
Тоатэ лумя аре наре
Нумай Наре –н-аре наре. Ынсэрчинаря а 2.
Ла диспозиция воастрэ есте ун кает ал унуй елев слаб, че комите мулте грешель. Ынчеркаць сэ и ле корижаць.
Азь е о зи фрумос де ярна. Афарэ фриг, нинжэ. Копий се дау ку сание, патинязэ, скиязэ, се дау ку патинь. Ей сынт форте букурошь. Ципэ де феричире.
Ынсэрчинаря а 3
Дар акум вом мынуи алтэ армэ – пунктуация.
Ла гарэ пе Михэицэ ыл ынтымпинау: 4 персоане. Михэицэ с-а вэзут ла гарэ ку мама, сора, фрателе приетенул луй.
Дин че каузэ чей че ыл ынтымпинау пе Михэицэ с-ау фэкут май пуцинь?
-   «Инклуде кувынтул» Бунелул ши…… Думитрицей н-ау вэзут ничодатэ маря. Ау трэит тоатэ вяца ла …… . Ау арат ши ау семэнат…… . Ау стрикат о касэ веке ши ау фэкут уна…… . Ау пус вие ымпрежурул … . Вия а крескут ши а дат род. Ау фэкут вин, ау чинстит, ау кынтат ши ау …. .Бунелу ши буника н-ау авут кынд ведя ……… .

«Корректор»Сченариул жокулуй. Адесеорь не адресэм лф фоая де хыртие, ый ынкрединцэм челе май проаспете ноутэць, информаций секрете,

Слайд 22
Континуэ повестиря дупэ ун ынчепут дат…
Май утилизез ын лукрул ку текстул

аша формэ де лукру прекум есте континуаря текстулуй дупэ ун ынчепут дат. Кынд елевул примеште ынчепутул текстулуй, ел де-акум ынцележе деспре че требуе сэ скрие.
Спре екземплу:1). А венит тоамна пе мелягуриле ноастре. Песте тот везь фрунзе де диферите кулорь.2). С-а топит зэпада. Соареле се аратэ тот май дес пе чер…. Елевий, куноскынд карактеристичиле ачестуй анотимп, ынчаркэ сэ прелунжяскэ текстул аша кум се причеп ши ей. Ый ындемн сэ фолосяскэ кыт май мулте аджективе, компараций.
-  Алкэтуеште ун  текст дин кувинте де репере. Утилизез кувинтеле де май жос, пентру а ле пропуне елевилор сэ скрие пе варианте о скуртэ повестиоарэ
О плоае де варэ
О плоае де тоамнэ
О плоае де примэварэ
Ле пропун ниште кувинте де репер:сунэ, тунэ, фошнеск фрунзеле, плоуэ, пикурэ, бурязэ, пикэтурэ ку пикэтурэ, рэзбате, тоарнэ, бате, се скурже, дес, , гырле
-  Лэржеште сенсул пропозициилор.
а) А венит ярна. Есте фриг. Нинже. Копиий се жоакэ. б) Ера вара. Ам плекат ын екскурсие. Ын пэдуре е фрумос ши бине.
-  Гэсеште «ал трейля е де присос»  
Карте, кает, час, крейон, пикс. Бомбоане, салам, кашкавал, рокие..

Континуэ повестиря дупэ ун ынчепут дат…Май утилизез ын лукрул ку текстул аша формэ де лукру прекум есте

Слайд 23 Анекса № 2
Кэтре микрокомпунере требуе сэ-й прегэтим. Утилизез ниште методе де

лукру ын прегэтиря де вреун лукру креатив ну пря маре.
Примул пас: е де а не ынвэца де ла маештрий кувынтулуй; ал дойля пас – скрием студииле ноастре.
Фиекаре микрокомпуне ва авя интродучере, о проблемэ, о ынтребаре ынаинтатэ де аутор, актуалитатя проблемей, дескриеря емоциилор, експунеря пэрерий проприй, аргументаря ей, ынкееря.
 
Ун фрагмент де лекцие де лимбэ молдовеняскэ дин класа а 6-я.
Примул пас- ынвэцэм де ла маеструл кувынтулуй Василе Александри; ал дойля – скрием сингурь. Де ла ынчепут аскултэм пастелул «Ярна» ал луй В. Александри, апой ынчепем ку метода «Пэянженулуй» сэ ынскрием ымпрежурул кувынтулуй ярна кыт май мулте детерминативе, кувинте де репер, че се реферэ ла темэ. Апой елевий ынчаркэ сэ алкэтуяскэ пропозиций консекутиве, утилизынд кыт май мулте аджективе, компараций, персонификэрь, епитете, метафоре. Ын компунере путем фолоси ши унеле идей але ауторулуй.
Ятэ кэ а венит ши анотимпул дорит - ярна. Афарэ есте фриг. Е жер. Черул есте вынэт, ынноурат. Де аколо кад фулжь марь де зэпадэ. Нинже диминяца, нинже зиуа, нинже ноаптя. Фулжий збоарэ, ка ун рой де флутурь албь. Ей сынт пуфошь ши мой ка спума де сэпун. Тотул ын жур е алб ши фрумос. Ярна не адуче мултэ зэпадэ ши мултэ букурие. Ноуэ не плаче сэ не дэм ку сания, сэ скием, сэ патинэм, сэ фачем омул де зэпадэ, сэ не арункэм ку булгэрь де зэпадэ. Кыт е де бине кэ ла ной а венит ярна!
(Дин компунеря унуй елев)
 
Анекса № 2 Кэтре микрокомпунере требуе сэ-й прегэтим. Утилизез ниште методе де лукру ын прегэтиря

Что такое shareslide.ru?

Это сайт презентаций, где можно хранить и обмениваться своими презентациями, докладами, проектами, шаблонами в формате PowerPoint с другими пользователями. Мы помогаем школьникам, студентам, учителям, преподавателям хранить и обмениваться учебными материалами.


Для правообладателей

Яндекс.Метрика

Обратная связь

Email: Нажмите что бы посмотреть