Слайд 1Формирование коммуникативных УУД на уроках
английского языка в условиях реализации ФГОС.
Учитель английского языка
МБУ школы №91
Козина Анна Владимировна
Когда – то очень давно Герберт Спенсер сказал: «Великая цель образования
– это не знания, а действия».
Это высказывание четко определяет важнейшую задачу
современной системы образования: формирование
совокупности «универсальных учебных действий»,
обеспечивающих «умение учиться», способность личности
к саморазвитию и самосовершенствованию путем сознательного и
активного присвоения нового социального опыта, а не только освоение
учащимися конкретных предметных знаний и навыков в рамках отдельных дисциплин.
Слайд 2Подростковый возраст считается особо благоприятным периодом развития коммуникативной компетентности, в связи
с тем что общение здесь выходит на уровень ведущей деятельности (В. В. Давыдов, Д. Б. Эльконин).
коммуникативная компетентность — это умение ставить и решать многообразные коммуникативные задачи: способность устанавливать и поддерживать необходимые контакты с другими людьми, удовлетворительное владение нормами и «техникой» общения, умение определять цели коммуникации, оценивать ситуацию, учитывать намерения и способы коммуникации партнёра, выбирать адекватные стратегии коммуникации, готовность к гибкой регуляции собственного речевого поведения и т. д.
Коммуникативная деятельность и общение определяются как взаимодействие двух (и более) людей, направленное на согласование и объединение их усилий с целью налаживания отношений и достижения общего результата (М. И. Лисина, 1986).
Развитие коммуникативной деятельности приводит к формированию коммуникативной компетентности.
Слайд 3Общий уровень развития общения (предпосылки формирования УУД)
1. Потребность в общении
со взрослыми и сверстниками;
2.Владение определенными вербальными и невербальными средствами общения;
3. Эмоционально позитивное отношение к процессу сотрудничества;
4.Ориентация на партнера по общению,
Умение слушать собеседника
Слайд 4Коммуникативные УУД
1. Коммуникация как межличностное общение (интеракция)
Понимание возможности различных
позиций и точек зрения на какой-либо предмет или вопрос;
Ориентация на позицию других людей, отличную от собственной, уважение иной точки зрения;
Понимание возможности разных оснований для оценки одного и того же предмета, понимание относительности оценок или подходов к выбору,
Учет разных мнений и умение обосновать собственное.
Слайд 5Коммуникативные УУД
2. Коммуникация как совместная деятельность (кооперация)
Умение договариваться, находить
общее решение,
Умение аргументировать свое предложение, убеждать и уступать;
Способность сохранять доброжелательное отношение друг к другу в ситуации конфликта интересов,
Взаимоконтроль и взаимопомощь по ходу выполнения задания.
Слайд 6Коммуникативные УУД
3. Коммуникация как условие интериоризации
Рефлексия своих действий как достаточно полное
отображение предметного содержания и условий осуществляемых действий,
Способность строить понятные для партнера высказывания, учитывающие, что он знает и видит, а что нет;
Умение с помощью вопросов получать необходимые сведения от партнера по деятельности.
Слайд 7
1.Общение и взаимодействие с партнёрами по совместной деятельности или обмену информацией
слушать и слышать друг друга;
с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации;
адекватно использовать речевые средства для дискуссии и аргументации своей позиции;
представлять конкретное содержание и сообщать его в письменной и устной форме;
спрашивать, интересоваться чужим мнением и высказывать своё;
вступать в диалог, а также участвовать в коллективном обсуждении проблем, владеть монологической и диалогической формами речи в соответствии с грамматическими и синтаксическими нормами родного языка.
Представим далее более подробно конкретный состав коммуникативных действий, осваиваемых детьми и подростками на протяжении периода школьного обучения.
Слайд 82.Способность действовать с учётом позиции другого и уметь согласовывать свои действия
понимание
возможности различных точек зрения, не совпадающих с собственной;
готовность к обсуждению разных точек зрения и выработке общей (групповой) позиции;
умение устанавливать и сравнивать разные точки зрения, прежде чем принимать решение и делать выбор;
умение аргументировать свою точку зрения, спорить и отстаивать свою позицию невраждебным для оппонентов образом.
Слайд 93.Организация и планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками — это:
определение
цели и функций участников, способов взаимодействия;
планирование общих способов работы;
обмен знаниями между членами группы для принятия эффективных совместных решений;
способность брать на себя инициативу в организации совместного действия (деловое лидерство);
способность с помощью вопросов добывать недостающую информацию (познавательная инициативность);
разрешение конфликтов — выявление, идентификация проблемы, поиск и оценка альтернативных способов разрешения конфликта, принятие решения и его реализация;
управление поведением партнёра — контроль, коррекция, оценка действий партнёра, умение убеждать.
Слайд 104.Работа в группе (включая ситуации учебного сотрудничества и проектные формы работы)
устанавливать
рабочие отношения, эффективно сотрудничать и способствовать продуктивной кооперации;
интегрироваться в группу сверстников и строить продуктивное взаимодействие со сверстниками и взрослыми;
обеспечивать бесконфликтную совместную работу в группе;
переводить конфликтную ситуацию в логический план и разрешать её как задачу через анализ её условий.
Слайд 115.Следование морально-этическим и психологическим принципам общения и сотрудничества
уважительное отношение к партнёрам,
внимание к личности другого;
адекватное межличностное восприятие;
готовность адекватно реагировать на нужды других; в частности, оказывать помощь и эмоциональную поддержку партнёрам в процессе достижения общей цели совместной деятельности;
стремление устанавливать доверительные отношения взаимопонимания, способность к эмпатии.
Слайд 126.Речевые действия как средства регуляции собственной деятельности
использование адекватных языковых средств
для отображения в форме речевых высказываний своих чувств, мыслей, побуждений и иных составляющих внутреннего мира;
речевое отображение (описание, объяснение) учеником содержания совершаемых действий в форме речевых значений с целью ориентировки (планирование, контроль, оценка) предметно-практической или иной деятельности как в форме громкой социализированной речи, так и в форме внутренней речи (внутреннего говорения), служащей этапом интериоризации — процесса переноса во внутренний план в ходе усвоения новых умственных действий и понятий.
Слайд 14Выпускник научится:
- учитывать разные мнения и стремиться к координации различных позиций
в сотрудничестве;
- формулировать собственное мнение и позицию, аргументировать и координировать ее с позициями партнеров в сотрудничестве при выработке общего решения в совместной деятельности;
- устанавливать и сравнивать разные точки зрения, прежде чем принимать решения и делать выбор;
- аргументировать свою точку зрения, спорить и отстаивать свою позицию не враждебным для оппонентов образом;
- задавать вопросы, необходимые для организации собственной деятельности и сотрудничества с партнером;
- адекватно использовать речь для планирования и регуляции своей деятельности;
- организовывать и планировать учебное сотрудничество с учителем и сверстниками, определять цели и функции участников, способы взаимодействия, планировать общие способы работы;
Слайд 15- осуществлять контроль, коррекцию, оценку действий партнера, уметь убеждать;
- работать в
группе – устанавливать рабочие отношения, эффективно сотрудничать и способствовать продуктивной кооперации;
- интегрироваться в группу сверстников и строить продуктивное взаимодействие со сверстниками и взрослыми;
- основам коммуникативной рефлексии;
- использовать адекватные языковые средства для отображения своих чувств, мыслей, мотивов и потребностей;
- отображать в речи (описание, объяснение) содержание совершаемых действий как в форме громкой социализированной речи, так и в форме внутренней речи.
Выпускник получит возможность научиться:
- учитывать и координировать отличные от собственной позиции других людей в сотрудничестве;
- учитывать разные мнения и интересы и обосновывать собственную позицию;
понимать относительность мнений и подходов к решению проблемы;
продуктивно разрешать конфликты на основе учета интересов и позиций всех участников, поиска и оценки альтернативных способов разрешения конфликтов;
Слайд 16Условия формирования коммуникативных УУД
В основной школе формы и виды сотрудничества детей
весьма многообразны и нередко выходят за рамки школы. Однако по-прежнему большие возможности предоставляет организация совместной деятельности школьников на уроке, поскольку она предполагает умение ставить общие цели, определять способы совместного выполнения заданий, учитывать позиции участников и др.
Работа учеников в группе помогает созданию учебной мотивации, пробуждению в учениках познавательного интереса, стремления к успеху и одобрению, способности к самостоятельной оценке своей работы, формированию умения общаться и взаимодействовать с другими детьми.
Слайд 17Учащиеся могут выполнять различные виды совместной деятельности и следующие типы заданий:
1.Взаимоконтроль
и взаимоопрос. Учащиеся могут
– проверить друг у друга выполнение устного или письменного задания;
– задать друг другу вопросы по изученной теме или прочитанному тексту;
– сравнить свой вариант выполнения задания с вариантами, предложенными другими учениками.
2. Взаимная оценка. Учащиеся могут:
– проанализировать работу своего товарища;
– оценить работу товарища по заданным критериям.
Слайд 183. Взаимообучение, взаимопомощь, совместное выполнение заданий. Учащиеся могут:
– поочерёдно выполнять задание,
комментируя свои действия;
– объяснить друг другу, как выполняется конкретное упражнение;
– объяснить друг другу способ действия, который используется при выполнении данного вида упражнений;
– оказать помощь своему товарищу;
– продиктовать друг другу заданный материал (буквы, слова, тексты и т.п.);
– совместно выполнить практическое задание;
– пересказать друг другу текст;
– составить план работы.
Слайд 194. Обсуждение проблем, совместное выполнение творческих заданий. Учащиеся могут:
– обсудить и
сформулировать новый способ действия;
– обсудить проблемный вопрос;
– обсудить способ выполнения творческого, продуктивного задания и выполнить его;
– обнаружить ошибки в выполненном задании и исправить их.
5. Совместные игры, диалоги. Учащиеся могут:
– играть в дидактическую, ролевую игру
– участвовать в диалоге на заданную тему.
игры.docx
задания.docx
Слайд 20На уроках английского языка ребята постоянно составляют диалоги продуктивного и репродуктивного
характера
Монологическая речь подразделяется на устную и письменную. Оба вида речевой деятельности формируются в разных видах монолога, включающих развитие следующих умений: делать сообщения, содержащие наиболее важную информацию по теме/проблеме, кратко передавать содержание полученной информации; рассказывать о себе, своем окружении, своих планах, обосновывая свои намерения/поступки; рассуждать о фактах/событиях, приводя примеры, аргументы, делая выводы; описывать особенности жизни и культуры своей страны и страны/стран изучаемого языка
Слайд 21Диалог является высшим, собственно личностным уровнем общения, создающим наиболее благоприятные условия
для проявления и развития личности. Именно готовность и способность к диалогу по праву считаются высшим уровнем развития коммуникативной компетентности и должны быть приняты в качестве одной из приоритетных целей образования.
Суди о человеке больше по его вопросам, чем по его ответам.
Вольтер
Можно ответить на любой вопрос, если вопрос задан правильно.
Платон
Слайд 22You are considering joining the Yoga Club and now you are
calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:
1) address of the club
2) opening days
3) if they offer classes for the aged people or for the young
4) fee per week
5) morning training programs
Слайд 23Действие – это единица анализа деятельности
учащихся.
Действие выполняет три
основные функции:
- ориентировочную;
исполнительную;
- контрольно-корректировочную.
Слайд 24Условием формирования действий является ориентировочная основа действия (ООД) – это система
ориентиров и указаний, сведений о всех компонентах действия (предмет, продукт, средства, состав и порядок выполнения операций). Выделяют три типа ООД и три типа обучения.
1-й тип обучения характеризуется неполным составом ООД, ориентиры представлены в частном виде и выделяются самим субъектом путем слепых проб.
2-й тип обучения характеризуется наличием всех условий, необходимых для правильного выполнения действия. Но эти условия даются субъекту 1) в готовом виде, 2) в частном виде, пригодном для ориентировки лишь в данном случае.
3-й тип обучения – ООД имеет полный состав, ориентиры представлены в обобщенном виде, характерном для целого класса явлений. В каждом конкретном случае ООД составляется учеником самостоятельно с помощью общего метода, который ему дается.
Слайд 28Особенности коммуникации
Коммуникативное влияние как результат обмена информацией возможно лишь когда оба
участника общения обладают единой или схожей системой кодирования и декодирования
В условиях коммуникации периодически возникают коммуникативные барьеры, которые носят социальный и психологический характер
Слайд 49Система декодирования информации
pairwork.docx
Слайд 50Вопросы в задании С4 можно задавать разные. Это зависит от ситуации,
которая дается. Наиболее часто встречаются общие и специальные вопросы. Реже разделительные, к подлежащему и альтернативные. Самые легкие для составления вопросы те, что начинаются с if. Это значит, что надо задать общий вопрос. Не забывай про интонацию в вопросах. Она должна повышаться в общем вопросе и понижаться в специальном.
Общие рекомендации:
•Рассмотрите предложенную иллюстрацию и определите, что она рекламирует
КАК СФОРМУЛИРОВАТЬ ВОПРОС
•Определите тип вопроса ( if/whether-общий, вопросительные слова –специальный)
• If any safety briefing delivered
• If there are any age restrictions
• The location of the swimming pool
• The time of arrival
• Whether any documents needed
При отсутствии вопросительных слов, помните, что
Time предполагает when
Place предполагает where
Duration предполагает howlong
Availability предполагает is/arethere
•Определите время(tense), которое необходимо использовать и выберите соответствующий вспомогательный глагол
•Используйте короткие и чёткие формулировки
Слайд 51Как научится задавать прямые вопросы?
•Jumbled questions
Ask the missing information
•Matching “Question –Answer”
•Making
questions out of the words given
•Correcting mistakes
•Choosing correct auxiliaries
•Making questions to the given answers
•Asking questions to the text
•Role-playing situations……..
Слайд 52М.А. Бодоньи .Английский язык. Подготовка к ЕГЭ: устная часть. Задания по
новой демоверсии на 2015 год: учебно- методическое пособие М.А.Бодоньи.-Ростов н/Д, 2015ю-128с.-(Готовимся к ЕГЭ)
Слайд 58Тесты для подготовки к ЕГЭ по английскому языку с интернет-ресурсом
Под редакцией:Марии
Вербицкой, Малколма Манна,Стива Тейлора-Ноулза
You are considering buying the item and you would like to get more information.
In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:
1) the cost
2) the age of the item
3) the general condition
4) the sellers location
5) delivery options
You have 20 seconds to ask each question.
Слайд 59ЕГЭ, Устная часть. Английский язык. Сборник тестов: учебное пособие по английскому
языку с компьютерным диском, ООО «Лэнгвидж 360»,2014.-54с.:ил.
Слайд 61Вот таблица, в которой приведены наиболее часто встречающиеся вопросы:
как спросить....docx
Слайд 62Подробное объяснение разных типов вопросительного предложения
Восстанови звучащее предложение(открывая картинки на экране
Восстановление
предложения , пользуясь русским переводом)
Вставка пропущенного слова
Подберите перевод вопросу
Распутай вопрос
Выбери нужное вопросительное слово
Подбери нужный вспомогательный глагол
Подбери ответ к вопросу
Исправь ошибки
Повторите предложение, обращая внимание на произношение и интонацию
Перевод на слух
Мультивыбор…………………….
Слайд 63Полезные сайты для тренировки вопросов
http://www.myenglishpages.com/site_php_files/grammar-exercise-wh-questions.php
http://a4esl.org/q/h/vm/questform.html
http://www.eslgamesplus.com/questions/
http://www.eslgamesplus.com/question-words-what-where-who-why-when-which-how-grammar-activity/
https://www.englishclub.com/grammar/verbs-questions.htm
Слайд 64Упражнения на английские вопросы от Oxford University Press:
http://elt.oup.com/student/englishfile/beginner/a_grammar/file04/grammar04_b01?cc=global&selLanguage=en
На этом сайте вы
найдёте различные интерактивные упражнения, тренирующие умение задавать вопросы по-английски:
http://www.englishgrammarsecrets.com/questions1/menu.php
Упражнения на порядок слов в английских вопросительных предложениях (от Oxford University Press):
http://elt.oup.com/student/englishfile/preint/a_grammar/file01/grammar01_a01?cc=global&selLanguage=en
http://elt.oup.com/student/englishfile/preint/a_grammar/file01/grammar01_a02?cc=global&selLanguage=en
Слайд 65http://www.autoenglish.org/questions.htm Интерактив
Am, are, do, does and is
Auxiliary verbs
How and What... like?
Indirect questions
Making questions with auxiliary & modal verbs
Passive questions
Past simple questions
Present simple questions
Question tags
Question words or interrogatives
Short answers
Subject and object questions
Which or what?
Word order in questions
Слайд 66http://www.teach-this.com/esl-games/review-question-games
11 Игр с вопросами с подробной инструкцией
Balloon Stamp
Age/Level: Young learners Time:
15 minutes Players: Individual Preparation: Balloons, rubber bands, and questions on slips of paper
Aim: To ask and answer questions
This game is an entertaining way for students to ask and answer questions. Before you begin, write a question for each student on a slip of paper. Put the slip inside a balloon and blow it up.
Procedure
Give each student a balloon with a question inside.
The students then attach their balloon to their ankle with a rubber band.
The objective of the game is for the students to stamp on another student's balloon.
When a balloon is popped, everyone stops.
The student, who popped the balloon, asks the question to the student who had their balloon popped.
If the student answers the question correctly, he/she can continue trying to pop other balloons. If not, the student is out of the game and has to sit down.
Then, the game continues.
The winner is the last remaining student with a balloon.
You could play this game without putting the question slips in the balloons. In this case, you would ask the questions to the students.
Слайд 70Интерактивный тренажер к уроку английского языка «Разделительные вопросы»
Необходимо использовать разные тренажёры))
интерактивный
тренажер разделительые вопросы.pptx
Слайд 71English Banana.com’s
big grammar book
101 worksheets for English lessons
by Matt Purland
Слайд 72Complete each sentence, using what, where, when, who or why:
what (information)
where
(location)
when (time)
who (people)
why (reasons)
1. _________________ ’s the time please?
2. _________________ did I just say?
3. _________________ do you think you are?
4. _________________ is my coat?
5. _________________ do you want to leave? This evening?
6. _________________ didn’t you go to college this morning?
7. _________________ was the Battle of Hastings?
8. _________________ are you looking for?
9. _________________ ’s your name?
10. _________________ is the front door open?
11. _________________ is the star of ‘Spiderman’?
12. _________________ didn’t you call me last night?
13. _________________ do you live?
14. _________________ did you go to last night?
15. “_________________ did you leave school?” “In 1994.”
Слайд 73Rearrange the words in each sentence to make a question using
verb ‘to do’ as an auxiliary
verb in the present simple tense.
Don’t forget to put a capital letter at the start of each sentence and a question mark at the
end:
1. where come do you from
__________________________________________________________________________
2. English do think boring you is
__________________________________________________________________________
3. one best do which like you
__________________________________________________________________________
4. what want do they know to
__________________________________________________________________________
5. you do OK feel
__________________________________________________________________________
6. watching does enjoy she films old
__________________________________________________________________________
7. hard does Louis work
__________________________________________________________________________
8. do want you start to course this
__________________________________________________________________________
9. you do library the know to way the
__________________________________________________________________________
10. do want come with you me to you
__________________________________________________________________________
Слайд 74big grammar book
englishbanana.com’s
140 worksheets for English lessons
Intermediate
by Matt Purland
Слайд 75Test Your Grammar Skills
‘Wh - ’ Questions 1
Complete each sentence, using
what, where, when, who or why:
what (information)
where (location)
when (time)
who (people)
why (reasons)
1. _________________ ’s the time please?
2. _________________ did I just say?
3. _________________ do you think you are?
4. _________________ is my coat?
5. _________________ do you want to leave? This evening?
6. _________________ didn’t you go to college this morning?
7. _________________ was the Battle of Hastings?
8. _________________ are you looking for?
9. _________________ ’s your name?
10. _________________ is the front door open?
11. _________________ is the star of ‘Spiderman’?
12. _________________ didn’t you call me last night?
13. _________________ do you live?
14. _________________ did you go to last night?
15. “_________________ did you leave school?” “In 1994.”
Слайд 76Fun
with
Grammar
Communicative
Activities
for the
Azar Grammar
Series
Suzanne W. Woodward
Слайд 77Worksheet 37B: WHAT’S THE QUESTION 2?
Write a question for each of
the answers. Use a question word that
corresponds to the underlined parts of the sentence.
Example: Kathy worked yesterday. When did Kathy work?
1. Jeremy played baseball.
2. José rode his bike to school.
3. I was writing a letter to my
mother.
4. Class begins at 8:00.
5. Ken stayed home last night
because he didn’t have enough
money for the movie.
6. Kenji has three sisters.
7. I spent $300.00 on gifts for my
family.
8. My parents were angry because I
didn’t leave any gas in the car.
9. Mohammed is going to visit me
next week.
10. Yuko bought a new coat at the
mall.
Слайд 79Worksheet 38: TAG QUESTIONS
Write the missing tag questions following the statements.
When you finish,
ask classmates the questions until you find someone who answers yes. Write
that student’s name in the space before the questions.
1. You were absent from school yesterday,
?
2. You know at least three languages,
?
3. You will visit your relatives when you return home,
?
4. You had a job in your country,
?
5. You’re thinking of getting married next year,
?
6. People should be more careful when they drive,
?
7. You live with a roommate,
?
8. You can ski, ?
9. You have been in this city for more than three weeks,
?
10. You will travel after this school term ends,
Слайд 80QUESTION AND ANSWER PRACTICE
2. Have students sit in a circle. Hand
out the notecards and give
everyone a minute or two to think about the question they will
ask, using the information on their notecard. For example, if a
notecard says “Your friends / last night,” possible questions include
What did your friends do last night? and Did your friends do the
homework last night? Any grammatical question is acceptable as
long as it uses the words on the card.
3. After giving everyone a minute or two, choose one student to
begin. That student chooses any other student in the class and
asks his/her question. The asker must address the answerer by
name and ask the question. The answerer replies in any logica
l
She / every day You / in the morning The president /every week
Your children /weekends The teacher /on Fridays My friends and I /on Saturday nights
Слайд 815. ANSWERING ADS
Materials: Several “for sale” ads from a newspaper
Dynamic: Pairs
Time:
30 minutes
Procedure: 1. Group students in pairs and give Partner A one ad, Partner B a
different ad. Car or apartment ads work well. The students take
turns role playing telephone conversations based on the ads. For
example, Partner A calls Partner B and asks questions about
his/her ad.
How old is your car?
What color is it?
Are there many miles on it?
2. Student B supplies answers based on the information in the ad. If
some information is missing, instruct students to give a reasonable
answer. For example, if student A asks, “What color is your car?”
and the ad doesn’t mention color, Student B makes up an answer.
3. Reverse roles, with Student B calling Student A to inquire about
his/her ad.
NOTE: Each student in a pair needs a different ad, but all Student
As can have the same ad, and all Student Bs a different one. That
is, you will need only two ads and copy the number you need for
your class. If you want the student pairs to act out their role
playing for the class, you may want to provide a different ad for
each student. This way, all conversations will be different when they
are presented to the class.
Слайд 82Activity box by Jean Greenwood
Cambridge University Press
Слайд 8310 rings are hidden
Have you got…?
Is there…
Слайд 84Each student has to interview three other students.
What can you tell
me about Ann?
.
Слайд 97http://www.eslgamesplus.com/question-words-what-where-who-why-when-which-how-grammar-activity/
Слайд 107Let`s talk about …
И conversation-questions
Картинки с интернета))
Слайд 109КОНКУРСАХ И ПРАЗДНИКИ
Who stole the broom? Who heard the gost?Worksheets
Слайд 110STUDENT A’s QUESTIONS (Do not show to Student B)
STUDENT B’s QUESTIONS (Do not
show to Student A)
http://www.esldiscussions.com/
Egypt
Electricity
Elevators
E-mail
Employment
Endangered Species
Energy
Energy Levels
England
Ear and Body Piercing
English
Слайд 111http://iteslj.org/questions/
Diets
Disabilities & Handicaps
Disaster
Disaster Preparation
Discrimination
Dogs & Cats
Do You Wish...?
Dreams
Drugs
Earthquakes
Easter
Education
Encouragement
English Literature & Books
English
study
Do you think English is a difficult language to learn?
Have you ever spoken English on the phone?
How often do you practice your English?
What is your favorite way to practice your English? (UK spelling = favorite)
What is the most difficult thing about English?
Why are you learning English?
What do you think you will be able to do in English in the future?
Do you think that English will completely dominate all the other languages in the future? If yes, how will it affect the world?
How much time do you spend looking out of the window during class?
If you are really absorbed in lessons, do the classroom arrangement matter?
How do you use the Internet to learn English?
What search engine do you use most often when you study? Why?
Do you think English is a difficult language to
learn?
What is your favorite way to practice your English?
What do you think you will be able to do in English
in the future?
How can English language help you advance in your career?
Which country is the best place to study English?
Are you willing to get a tutor just to further learn English?
What is the best way to teach vocabulary at the upper intermediate level EFL?
What kind of dormitory room would you like to stay in?
In your own teaching environment what forms of pronunciation of English are learners likely to encounter?
How can I listen to conversations and improve my pronunciation?
What do you like about your classroom?
Who cooks Thanksgiving dinner in your home?
How do you cook the turkey?
When do you eat?
Why do you think people celebrate Thanksgiving Day?
Слайд 112http://printdiscuss.com/
w
A - D
Addiction / Age / American Election / Animals /Business / Christmas / Clothing / Colors / Crime /Dating / Discrimination / Drinking
E - F
Eating / Education / English / Environment/ Family / Food / Friends
G - J
Gender / Halloween / Health / Humor / Internet
|
K - N
Marriage / Meeting People /
Migration / Money /Movies / Music / Neighborhood / New Year
O - S
Olympics / Personality / Plans / Politics/ Reading / Religion / School / Seasons/ Shopping / Sport / Superstition
T - Z
Technology / Travel / University / Valentine’s Day/ Video Games / Weather / Work / Would You Rather
Why do you study English?
Do you enjoy speaking in a language that is not your mother tongue?
How well do you speak English? Is it possible to learn to speak English like a native speaker does?
What level of English would satisfy you? What learning goals do you have?
How did you feel about English at school? How was it taught?
Is English easier or more difficult to learn than other languages? Why do you think so?
Do you speak any languages other than your native language and English? What do you like about those other languages?
When it comes to English, what are your strengths and weaknesses? Choose from vocabulary, grammar, fluency, pronunciation, reading, listening, writing, and idioms. Which do you most want to improve? Why?
Have you taken any standardized English tests such as TOEIC, TOEFL, or IELTS? Did studying for these tests help you to improve your English?
English is widely spoken as a second language around the world. Why is this?
Many native English speakers do not learn to speak other languages well. Should they? Why? What are the benefits of learning another language?
Many languages have adopted English loanwords. Which words in your language are borrowed from English?
Are there any words from your native language that are commonly used by native English speakers? What are they?
Will technology eliminate the need to learn other languages? How?
What study tips do you have for people who want to improve their English? What is the best way to improve quickly?
Do you watch television shows in English to help improve your English skills? How effective is this method? What shows can you recommend?
What is your favorite word in English? What do you like about it?
Is it important to learn slang or swearwords in English? Why or why not?
How do you feel when you speak with a native speaker of English?
Will English be replaced as a global language? How long will this take? Which language will be the next global language?
Слайд 113http://eslgames.com/tag/conversation/
http://www.buzzle.com/articles/fun-conversation-games-to-play.html
What is something you've never done but would like to try
to do?
What is something you've tried but would never do again?
Are you a hoarder or saver?
Are you usually early, late, or on time?
What is your best skill/talent?
What do you like least about living in your city/town?
What do you like most about living in your city/town?
Do you usually break the rules or follow them?
Are you a leader or a follower?
Do you wake up by yourself, to an alarm, music, or have someone else wake you up?
Are you more of a spontaneous or structured person?
How would your friends and family describe you?
How have your goals changed as you've gotten older?
Describe your dream house to me.
What's the best thing to do on a hot summer day?........................................................................................
Слайд 114http://www.eslgold.com/speaking/topics_conversation.html
Topics For Conversation
Easy Topics
Today's News
Daily English Lessons
Articles and Topics for Discussion
Speaking Tasks
Current Topics
Videos to Talk About
For Your Information: Articles
Topics for Speaking Practice
Role Play Topics
Simple Tasks for Practice
Something to talk about
Phrases for Conversation
Situations for Conversation
Conversation Questions for the ESL/EFL Classroom (from I-TESL Journal)
Conversation Topics (from International Center)
Talking Topics
Conversation Topics (from Conversation Exchange
English Conversation Partners
Слайд 1151. The husband should bring most of the money in the
family.
2. Women are less intelligent than men.
3. Football is for idiots.
4. Computers are very important in education.
5. Knowing English well is equivalent to a college degree.
6. The actual school system is not good.
7. Success in life means money.
8. Nationalism is a positive thing.
9. Talk shows on TV are useless and boring.
10. Husbands and wives should have the same educational level.
11. Friendship is the most important relationship in life.
12. Marketing and management should be taught in last two years of high school.
13. Doing a job that you like is more important than to earn more money.
14. It is much more difficult to do business in the East than in western European countries.
15. Business means trust.
16. Being a team worker is more important than to be a brilliantly creative person.
17. What job would you like to do and why?
18. Living alone can be an advantageous and good solution.
19. Multinationals and globalization bring good and bad things.
Debates topics and interesting topics for discussion!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Слайд 117https://www.englishclub.com/esl-forums/viewforum.php?f=179
Robin Hood was right - taking money from the rich and
giving it to the poor is the best way to reduce poverty in the world!Do you agree?
http://bogglesworldesl.com/creativewriting.htm
Suppose you could have a superpower for a day. What would it be? What would you do for the day?
https://docs.google.com/viewer?url=http://eslgamesbox.com/wp-content/uploads/2014/05/50-Conversation-Classes-Sample.pdf&embedded=true&a=bi&pagenumber=1&w=150
50 conversation cards
http://bogglesworldesl.com/storyquestions.htm
Слайд 118Three things in common
This is a great icebreaker, but you can
also use it as a lead-in to a theme or to test your students’ knowledge of a grammar point. Simply ask students to work in pairs and find three things that they have in common and then report back to the class. You can narrow the topic down to areas like: three things we both did at the weekend, three foods we both like, three things we both don’t like about this city, three things neither of us have done yet but would like to, etc.
http://eslgames.com/esl+warm+ups
I’m going on a picnic and I’m taking a …
This is a guess the rule type game. Think of a rule which governs which items can be taken on a picnic, for example, it must be six letters long, or it must start with a vowel. In this example the rule is that the word must be an uncountable noun.
Teacher: I’m going on a picnic and I’m taking milk.
Student A: I’m going on a picnic and I’m taking eggs.
Teacher: No, you can’t take eggs.
Student B: Can I take orange juice?
Teacher: Yes, you can take orange juice.Etc.
Warm ups
Fortunately / Unfortunately
English learners often have trouble remembering and correctly pronouncing these two useful words. One way to practice it is to start a story and have learners alternately advancing the story using these adverbs.
Teacher: Yesterday my car was stolen.
Student A: Fortunately, it was insured.
Student B: Unfortunately, the insurance company went bankrupt.
Student C: Fortunately, my grandfather said he would buy me a new car.
Слайд 119http://eslgames.com/wp-content/uploads/2013/09/50-Scatter-Sheets-sample.pdf
50 SCATTER CHEETS
The Family
aunt
brother
cousin
daughter
father
grandchildren
grandmother
mother
nephew
niece
sister
son
stepmother
uncle
wife
husband
mother in-law
brother in-law
great grandfather
half sister
©
1. Complete the
sentences:
a) My brother’s daughter is my _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.
b) My wife’s father is my _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.
c) My children’s children are my _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.
d) My father’s sister is my _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.
e) My uncle’s children are my _ _ _ _ _ _ _ _ _ _.
2. Discussion questions
a) Who are the youngest and oldest people in your family?
b) Does your family get together often? Do you get on well together?
c) Is family important?
Слайд 120http://bogglesworldesl.com/spotthedifferences.htm
Describe your picture to your partner and try to find as
many differences as you can.
Слайд 121http://eslgames.com/esl+taboo/
Taboo
Printable Taboo cards
pre intermediate
intermediate
upper intermediate
food and drink
halloween
thanksgiving
inventions
Слайд 122$100
$200
$300
$400
$100
$200
$300
$400
$400
$400
$400
$300
$300
$300
$200
$200
$200
$100
$100
$100
Power Point games
Слайд 123http://www.eslgamesplus.com/games-by-topic/
Слайд 124DISCUSS NEWS/ films
http://edition.cnn.com/
http://www.msn.com/ru-ru/?st=1
http://www.usatoday.com/
Logic puzzles
Слайд 126Групповая игра и другие виды совместной деятельности в ходе тренинга вырабатывают
необходимые навыки социального взаимодействия, умение подчиняться коллективной дисциплине и в то же время отстаивать свои права.
Слайд 127Pair work / Group work
Song-problem-solving activity
Find someone who…
Arrange the furniture…
What sort
of person are you?
Complete the story
Likes and dislikes questionnaire
Trivia(I know 3 facts and I want to know 3 facts)
Group opinions(all of us, Most of us, Many of us, A few of us, Hardly any of us,None of us…)
Broken sentences
Comparing answers( My least favourinte animals are…And What about you?)
Which country am I thinking of?( Is this? Do they?Is there Are there?)
Group role plays
Discussions
Getting to know you(отвечаю на вопросы о себе, а потом другой угадывает что это значит)
Find the differences…
What do you think?( 10 бальная шкала и обсуждение)
Complete the drawing
Up! Down!Left!Right!
Trace the route
It might have been murder/Who is a burglar?
When the alarm went off…(подпиши все парты)
Blockbusters
Dominoes
Half-minute topics
Слайд 128Lost in a fog
Most important-least important
Asking questions about people`s stories and
thinking of solutions
Tic TukToe
Picture dictation
Prove it or disaprove it
What is a Floppa?
DIFFERENT WORKSHEETS
При обучении грамматике должен быть уход от реальности
Слайд 129
Для развития коммуникативных универсальных учебных действий у учащихся существуют следующие технологии
обучения:
1. Технология интерактивного обучения
2. Метод проектов
3.ИКТ
4.Общение в цифровой среде
5.Технология проблемного обучения
6.Игровая технология
Слайд 131Интернет ресурсы:
http://studopedia.ru/15_8152_sushchnost-umeniy-i-navikov.html
https://infourok.ru/avtorskaya_razrabotka_formirovanie_uud_na_urokah_angliyskogo_yazyka-300387.htm
http://smashtrash.ru/govorenie/govorenie-zadanie-2.html
http://ege-study.ru/ege-anglijskij/kak-stroyatsya-voprosy-v-anglijskom-yazyke/
http://www.eto-onlinenglish.com/2014/11/blog-post_19.html
http://www.studfiles.ru/preview/2615977/
http://www.fipi.ru/ege-i-gve-11/demoversii-specifikacii-kodifikatory
http://www.myshared.ru/slide/814757
http://dreamteam43.ru/ege_ustnaya_2_questions
https://videouroki.net/razrabotki/material-na-temu-formirovanie-kommunikativnykh-uud-na-urokakh-angliyskogo-yazyka.html